MWS Logo

Portal
nowoczesnych
nauczycieli

  • Aktualności
  • Artykuły
  • Inspiracje
  • Narzędzia
  • Dotacje
  • Poradniki
  • Konsultanci edukacyjni
  • Webinary
  • Kontakt
sPokój Nauczycielski grupa na facebook Multimedia w szkole facebook Multimedia w szkole kanał youtube

Tożsamość szkoły — gdzie jej szukać?

Każda szkoła ma jakąś osobowość — bez względu na to, czy do procesu tworzenia jej podeszła w sposób świadomy, czy machinalny. Zespół cech czyni nas wyjątkowymi — co w rynkowych realiach pozwala naszym odbiorcom określić “jacy jesteśmy”, odróżnić nas od konkurencji (innych placówek), a następnie zrewidować to z własnym preferencjami — czy to dla mnie, dla mojego dziecka dobre miejsce? Czy pokrywa się z moimi wyobrażeniami? Czy rozwinie kompetencje, na jakich mi zależy?

Co myślimy, czego chcemy?

Na początku warto rozgraniczyć, czym różni się wizerunek od tożsamości. Wizerunek marki, instytucji, osoby prywatnej to, jak postrzegana jest przez otoczenie. Jak ludzie ją odbierają, co potrafią o niej powiedzieć, z czym im się kojarzy. Tożsamość z kolei dotyczy tego, jak my sami o sobie myślimy, jak się określamy, jacy chcemy być. Gdy obydwa te czynniki się ze sobą pokrywają, to świetna wiadomość. Problem pojawia się wówczas, gdy pomiędzy tym, jak widzimy siebie my, a jak odczytują nas inni, pojawia się rozstrzał. To częsty problem placówek, które na swój temat mają dość wygórowaną opinię, a poprzez szereg czynników wizerunkowych otoczenie wypowiada się o nich skrajnie odmiennie.
Żeby zachować spójność pomiędzy tymi dwoma płaszczyznami, najpierw powinniśmy zastanowić się, jakimi wartościami chcielibyśmy być opisywani. Mogą być to np.: empatia, nowoczesność, aktywność społeczna.

Siła ogółu

Szkołę tworzą ludzie. To przede wszystkim oni tworzą ducha i atmosferę. Ale żeby byli zgraną całość, muszą wiedzieć, czego są częścią. Dlatego tak ważne jest wspólne wytypowanie wartości najlepiej od wzorujących ideały placówki. Mając je na uwadze, wiemy jak postępować w różnych sytuacjach. Są one pewnego rodzaju drogowskazem. Żadna, najbardziej atrakcyjnie stworzona osobowość nie będzie wiarygodna, jeżeli przedstawiciele szkoły — dyrekcja, nauczyciele, personel czy administracja — nie będą postępować według tych wartości.

Jak przełożyć to na życie?

Załóżmy, że wspólnymi wysiłkami grona szkoły, wybraliśmy wyżej przytoczone cechy. Jak postępować, aby nasz wizerunek był z nimi zgodny? Wybierajmy takie aktywności, które je odzwierciedlają. Jeśli chcemy być odbierani jako empatyczni – komunikujmy to. Mówmy o tym, że w przypadku choroby, wydarzeń rodzinnych, losowych – elastycznie podchodzimy do nadrabiania zaległości. Biegle porozumiewamy się z rodzicami za pomocą telefonu, e-dziennika czy poczty. Zachęcać możemy do informowania nauczycieli o trudnych momentach w życiu dziecka, zapewniając, że spotka się to ze zrozumieniem. Sposobów na opowiedzenie o tym jest wiele — może być to wiadomość grupowa, bezpośredni komunikat na spotkaniu, kartka znajdująca się na tablicy ogłoszeń. Jeśli zależy nam na wizerunku nowoczesnej placówki, zastanówmy się, jak wygląda nasze otoczenie. Czy klasy są przejrzyste, kreatywnie zdobione, czy też panuje w nich przestarzała kolorystyka i chaos. Nie zawsze do dyspozycji mamy środki, aby wykonać remonty, kupić meble i podłogi. Na dobry początek zastanówmy się, które rzeczy możemy odnowić, odświeżyć niewielkim nakładem sił. Inwestujmy w proste, neutralne przestrzenie, które nie będą dekoncentrować. Nowoczesne podejście może też objawiać się liberalnym podejściem do zewnętrznej ekspresji wizualnej ucznia. Podczas gdy wiele szkół buntuje się, widząc irokezy, my możemy do tematu podejść odmiennie. Szanując, że młodość to czas eksperymentów, a szkolne mury uczą zrozumienia i różnorodności. Obrażają wyzwiska, wyższość i przemoc. Fryzurom zdaje się zdarzać to znacznie rzadziej… ? Nowoczesność to także sprzęt — pokazujmy go! Jeśli posiadamy media społecznościowe, wrzucajmy zdjęcia sal komputerowych, i opowiadajmy, czego na zajęciach uczy się młodzież. Jeśli to szkoła branżowa, technikum – zamieszczajmy wnętrza pracowni i sprzętu uświadamiając otoczenie, na jakie kompetencje przekłada się korzystanie z nich. Uczestniczmy w programach, dzięki którym możliwe jest pozyskanie elektroniki. Nawiązujmy współprace ze sponsorami. Możliwości jest mnóstwo. Jeśli kolejną z ważnych cech jest dla nas aktywność społeczna — RÓBMY RZECZY! Organizujmy kiermasze, zbiórki na schroniska dla zwierząt, załóżmy wspólnymi siłami ogródki w donicach, utwórzmy komórkę wolontariatu. Zaproponujmy udział w lokalnie działającej drużynie harcerskiej lub zaprośmy do debaty o charakterze społecznym nauczycieli i uczniów innych szkół.

Niech inni nas usłyszą

Plakaty, posty na Facebooku, informacja w lokalnej gazecie – to wszystko sprawia, że otoczenie może nas lepiej poznać. A dzięki temu wyrobić sobie na nasz temat opinię. Pamiętajmy jednak, że nawet najlepiej opracowana tożsamość, którą chcemy „przemycić” na zewnątrz, nie będzie szczera, jeśli za słowami nie pójdą czyny. Twórzmy taki klimat, którego ludzie chcą być częścią. A wówczas to, co powiemy o sobie, powtórzą nasi odbiorcy. Wachlarz opisujących nas cech może być naprawdę przeróżny. Zastanówmy się, jaka postawa jest nam bliska, w czym jesteśmy dobrzy. A potem przekujmy to na zalety i mówmy o tym głośno.

Psychologia i wsparcie 24 czerwca 2021

Tożsamość szkoły — gdzie jej szukać?

Każda szkoła ma jakąś osobowość — bez względu na to, czy do procesu tworzenia jej podeszła w sposób świadomy, czy machinalny. Zespół cech czyni…

Aleksandra Kiełtyka
Psychologia i wsparcie 17 czerwca 2021

Proksemika, czy szkolne sale budują relacje?

Proksemika jest nauką, której głównym zadaniem jest badanie i obserwacja zależności przestrzennych pomiędzy osobami, ale także pomiędzy osobami a przedmiotami materialnymi. Za jej pomocą…

Aleksandra Kiełtyka
interaktywna tablica avtek
Nowe technologie, Psychologia i wsparcie 28 maja 2021

Monitory interaktywne w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi borykają się z szeregiem trudności w funkcjonowaniu w rzeczywistości szkolnej. Mimo dobrych lub nawet ponadprzeciętnych możliwości intelektualnych nie są…

Lidia Wasielak
Psychologia i wsparcie 25 maja 2021

Na skraju załamania – psychiatria dzieci i młodzieży

Psychiatria dzieci i młodzieży przechodzi głęboki kryzys. Brakuje miejsc bezpłatnej pomocy dla dzieci, psychiatrów dziecięcych, a potrzebujących pilnej pomocy przybywa. Obecnie mamy do czynienia…

Natalia Kwaśnicka
Psychologia i wsparcie 6 maja 2021

Szkoła dla wszystkich, czyli jak wspierać osoby LGBT+

Świat nigdy nie będzie czarno-biały, jest kolorowy i właśnie w tym tkwi jego piękno i urok. Warto doceniać jego różnorodność i nauczać, że różnimy…

Natalia Kwaśnicka
Psychologia i wsparcie 29 kwietnia 2021

Ocena projektu w bezpiecznej przestrzeni — wskazówki.

Proces podsumowania projektu ucznia jest swego rodzaju ewaluacją — recenzujemy w nim założenia, drogę myśli, wykonanie pracy, a także jej ostateczny szlif. I chociaż…

Aleksandra Kiełtyka
Psychologia i wsparcie 8 kwietnia 2021

Dorastanie i dojrzewanie jakie książki warto polecać dzieciom i ich rodzicom

Dojrzewanie i dorastanie to ważny okres w życiu każdego człowieka, kształtują się wtedy ważne cechy charakteru. Możemy pomóc im rozwijać pasje, ciekawość świata z…

Redakcja MWS
ortezy
Przedmioty humanistyczne 7 kwietnia 2021

Lekcja historii – czego uczy nas Holokaust?

Czy zadaliście sobie kiedyś pytanie „Jak doszło do holokaustu”? Czy ucząc się albo nauczając historii, rozmawialiście o genezie ludobójstwa? Czy myślicie, że gdyby Hitler…

Redakcja MWS
Przedmioty ścisłe, Psychologia i wsparcie 6 kwietnia 2021

Książki naukowe nie muszą być nudne

W Polsce czytelnictwo nie stoi niestety na najwyższym poziomie. W 2019 roku przeczytanie 1 książki zadeklarowało jedyni 39% Polaków, a przeczytanie więcej niż 7…

Redakcja MWS
Nowe technologie, Przedmioty przyrodnicze, Przedmioty ścisłe 30 marca 2021

Narzędzie głosowania w monitorach interaktywnych Avtek

Gdyby ktoś, jeszcze na początku XXI wieku powiedział, że będziemy prowadzili nauczanie zdalne za pomocą technologii, a sale w szkołach oprócz zwykłej tablicy i…

Redakcja MWS
« 1 2 3 4 5 6 7 »

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Języki obce
  • Nowe technologie
  • Przedmioty humanistyczne
  • Przedmioty przyrodnicze
  • Przedmioty ścisłe
  • Psychologia i wsparcie

Aktualności

  • Nowa gazetka MWS lipiec 2025 – luty 2026 już dostępna! 

  • VEX IQ Robotics Competition Polish National Championship 2025

  • Dzień Edukacji Narodowej

  • Otwarte konsultacje społeczne: dystrybucja urządzeń teleinformatycznych i udostępnianie infrastruktury szkołom

  • Wywiad z Anną Warzochą – opiekunką zwycięskiego zespołu VEX Robotics

  • Canva dla nauczycieli za darmo 

  • Czas na odpoczynek po roku szkolnym pełnym wyzwań!

  • Sukces młodych talentów na zawodach VEX: Podsumowanie i gratulacje!

  • Zawody robotyczne VEX IQ Robotics Competition

  • Konferencja “Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania”

  • Wyniki konkursu “Mój robot ze snów”

  • Konkurs plastyczny w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania #CodeWeek

  • VEX IQ Robotics Competition Polish National Championship 2025 

  • Nowa gazetka MWS luty – czerwiec 2025 już dostępna!

Inspiracje

  • Oprogramowanie Learnetic – Programy mTalent

  • Innowacyjna siłownia w twojej szkole. Poznaj SmartGym Pro

  • O czym uczniowie chcą rozmawiać na lekcjach wychowawczych?

MWS Logo

Portal edukacyjny MWS tworzy grono profesjonalistów, które od 2008 roku oferuje wiedzę płynącą z doświadczenia i wspiera nauczycieli w przygotowaniu uczniów do funkcjonowania w zinformatyzowanym społeczeństwie.

Menu

  • Aktualności
  • Artykuły
  • Inspiracje
  • Narzędzia
  • Dotacje
  • Poradniki
  • Konsultanci edukacyjni

Do pobrania

  • Katalogi i ulotki
  • Podręczniki einstein™
  • Scenariusze "Powstrzymaj hejt"
Spokój Nauczycielski

© Copyright 2019 - 2025 MWS | Portal nowoczesnych nauczycieli

  • Pliki cookies
  • Polityka prywatności
  • Polityka newslettera
  • O nas
  • Kontakt