MWS Logo

Portal
nowoczesnych
nauczycieli

  • Aktualności
  • Artykuły
  • Inspiracje
  • Narzędzia
  • Dotacje
  • Poradniki
  • Konsultanci edukacyjni
  • Webinary
  • Kontakt
sPokój Nauczycielski grupa na facebook Multimedia w szkole facebook Multimedia w szkole kanał youtube

Jak dzisiaj wygląda szkoła wielokulturowa?

Żyjemy w czasach szybkiej wymiany informacji i mobilności społecznej, co nie pozostaje bez wpływu na szkołę i kształtowanie jej charakteru. O wielokulturowości mówi się na konferencjach, w poradnikach lub przewodnikach metodycznych, ale nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, czym w praktyce jest wielokulturowa szkoła, jakie są jej największe wyzwania i problemy.

Bariera językowa to nie tylko kwestia mowy

Zgodnie z prawem, w polskich szkołach naukę mogą rozpocząć uczniowie, którzy jeszcze nie znają języka, dlatego też na początku mogą oni przeżywać stres i okazywać frustrację. Sytuacja ta jest trudna również dla nauczycieli, szczególnie dla tych, którzy wcześniej nie pracowali z wielokulturową klasą. Szybko orientują się, że metody stosowane w komunikacji z rodzimymi użytkownikami języka nie zawsze sprawdzają się w interakcjach z uczniami cudzoziemskimi. Ci mają prawo do uczestniczenia w dodatkowych zajęciach językowych, ale należy pamiętać, że efekty nauki nie będą natychmiastowe, ponadto trzeba liczyć się z trudnościami pojawiającymi się zwłaszcza na początku tego procesu. Dzieci często bywają przeciążone zmianami związanymi z migracją i wchodzeniem w nowe otoczenie. Są zmęczone, zdezorientowane, czasem nawet apatyczne i nieskore do współpracy.

Niezbędnym elementem pracy jest indywidualizacja, a więc reagowanie na potrzeby poszczególnych uczniów. Nauczyciel powinien komunikować się z nimi w sposób jasny i zrozumiały. Dobrą techniką jest tworzenie minisłowniczków (pomoce tego typu łatwo znaleźć także na edukacyjnych stronach internetowych), które zawierają podstawowe pojęcia i zwroty, niezbędne w codziennej komunikacji szkolnej. Nie należy stosować języka zawoalowanego lub potocyzmów, ponieważ nowi uczniowie nie będą rozumieć kontekstu ich użycia. Idealnym rozwiązaniem jest współpraca z asystentem kulturowym, ale w wielu szkołach „instytucja” ta (zazwyczaj z powodu systemowych zaniedbań) nie funkcjonuje. W tej sytuacji warto w interakcję włączać rówieśników, którzy nierzadko pełnią rolę pierwszych „przewodników” w nowym otoczeniu.

Programy nauczania

Trudności językowe i brak asystentów kulturowych to nie jedyny problem, z którym mierzy się wielokulturowa szkoła. Prawdziwym systemowym wyzwaniem jest próba ujednolicenia i dostosowania programu nauczania. Ważnym elementem pozostaje wstępna diagnoza – a więc konsultacja z rodzicami lub opiekunami dziecka, która pozwoli ustalić, z jakimi treściami uczeń miał do czynienia w poprzedniej szkole. Poważnym błędem jest diagnozowanie poziomu edukacyjnego na podstawie znajomości języka kierunkowego. Dziecko ma prawo nie znać języka kraju, w którym dopiero co się znalazło (dodajmy – nie z własnego wyboru), ale to nie znaczy, że niczego innego nie umie lub nie ma kompetencji językowych. W procesie diagnozy trzeba także uważać na to, na jakiej podstawie wysuwamy wnioski na temat predyspozycji ucznia – czy w grę wchodzą różnice systemowe, czy też indywidualne problemy związane z nauką i procesem aklimatyzacji. Nauczyciel pracujący w wielokulturowej klasie nie może być pozostawiony sam sobie i w pojedynkę opracowywać metody radzenia sobie z systemowymi trudnościami. Szkoła musi reagować w sposób kompleksowy na problemy związane z różnicami programowymi. Ważne są konsultacje z nauczycielami poszczególnych przedmiotów i pedagogami szkolnymi, które pozwolą opracować nowe kierunki działania i ustandaryzować metody reagowania na trudności wynikające z różnic programowych.

Szkoła wielokulturowa dziś

Integracja drogą do edukacji wielokulturowej

Doświadczenie pracy lub nauki w szkole wielokulturowej nie może być odbierane jako kontakt z kulturą dominującą i kulturami sąsiednimi, traktowanymi po macoszemu. Szkoła jako żywa wspólnota powinna być miejscem autentycznej wymiany myśli i praktyk. W jej ramach dzieci uczą się nie tylko tego, czym jest kultura kraju, w którym żyją, ale konfrontują kulturę społeczności, grupy etnicznej, narodowej, religijnej, z jakiej się wywodzą z kulturą swoich rówieśników. Zajęcia przedmiotowe mogą być świetnym polem do takiej interakcji i zdobywania praktycznej wiedzy. W ramach lekcji i zajęć dodatkowych można otwierać przestrzeń kulturowego dialogu. Mogą to być warsztaty tworzenia origami, nauka tańców różnych narodowych, quizy związane z różnymi zwyczajami świątecznymi, szkolny festiwal piosenki czy projekt „Moi różnojęzyczni sąsiedzi”.

Podnoszenie kwalifikacji

Wielu nauczycieli w swojej początkowej pracy z klasą wielokulturową kieruje się intuicją i działa w oparciu o metodę „prób i błędów”. Kadra pedagogiczna powinna mieć dostęp do bezpłatnych szkoleń z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej, wiedzy kulturowej czy procesu akulturacji. Inaczej nauczyciele są zdani na własne inicjatywy lub zdolności interpersonalne. Przypomina to raczej grę w ruletkę niż przemyślane rozwiązanie systemowe. Wiedza dotycząca psychologii dziecka z doświadczeniem migracji pozwala nie tylko odpowiednio reagować na jego sytuację bieżącą, ale też zapobiegać negatywnym skutkom procesu adaptacyjnego. Ma to przemożny wpływ na to, jak funkcjonuje cała społeczność szkolna.

Szkoła wielokulturowa dziś
Psychologia i wsparcie 28 marca 2023

Jak dzisiaj wygląda szkoła wielokulturowa?

Żyjemy w czasach szybkiej wymiany informacji i mobilności społecznej, co nie pozostaje bez wpływu na szkołę i kształtowanie jej charakteru. O wielokulturowości mówi się…

Małgorzata Balcerzak
GDY JEDZENIE STAJE SIĘ WROGIEM
Psychologia i wsparcie 16 marca 2023

GDY JEDZENIE STAJE SIĘ WROGIEM

„Zaburzenia odżywiania” – jakie skojarzenia przychodzą Ci do głowy gdy słyszysz to hasło? Być może jest to obrazy młodej kobiety o skrajnie niskiej masie…

Karolina Rowgało–Daniel
Jak skutecznie promować szkołę wśród uczniów, kandydatów i rodziców? Wykorzystaj narzędzie Canva!
Nowe technologie 28 lutego 2023

Jak skutecznie promować szkołę wśród uczniów, kandydatów i rodziców? Wykorzystaj narzędzie Canva!

Jaką szkołę wybrać? Gdzie pójść? Która szkoła jest najlepsza? Co dana szkoła oferuje? Jakie ma kierunki? – czy takie pytania zadają sobie uczniowie kończący…

Bartosz Kiszewski
Mleczne produkty fermentowane. Czy warto po nie sięgać?
Psychologia i wsparcie 14 lutego 2023

Mleczne produkty fermentowane. Czy warto po nie sięgać?

Fermentowane produkty mleczne zawierające żywe kultury bakterii stanowią doskonałe źródło składników mineralnych i witamin, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu dzieci i dorosłych. Poprawiają…

Artykuł zewnętrzny
W relacji z jedzeniem oraz ciałem
Psychologia i wsparcie 1 lutego 2023

W relacji z jedzeniem oraz ciałem

Magda zaczyna swój dzień od wody z cytryną. Czytała, że picie takiego napoju na czczo może przyśpieszyć jej metabolizm. Co prawda odczuwa po nim…

Karolina Rowgało–Daniel
Psychologia i wsparcie 31 stycznia 2023

Słowa, które ranią. Etykiety językowe w szkole.

Według raportu „Równe traktowanie w szkole”, sporządzonego w 2021 roku na zlecenie Rzecznika Praw Obywatelskich, 65% uczniów polskich szkół podstawowych przynajmniej raz zetknęło się…

Małgorzata Balcerzak
Akcja-relacja czyli jak nawiązać nić porozumienia z rodzicem dziecka z autyzmem
Psychologia i wsparcie 17 stycznia 2023

Akcja-relacja czyli jak nawiązać nić porozumienia z rodzicem dziecka z autyzmem

Pierwsze niepokojące symptomy – nie mówi, nie patrzy w oczy, nie lubi się przytulać, zatyka uszy, nie bawi się tak, jak zazwyczaj bawią się…

Olimpia Dubiel
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Psychologia i wsparcie 3 stycznia 2023

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Uczniowie o nietypowym profilu rozwojowym wymagają specjalistycznych oddziaływań, które pozwolą im lepiej funkcjonować w sferze społecznej, emocjonalnej, poznawczej. Istotą tychże oddziaływań jest dostosowanie i…

Olimpia Dubiel
Lekcja fotografii
Nowe technologie 27 grudnia 2022

Lekcja fotografii – czyli 10 fotografek i fotografów, których każdy nauczyciel powinien znać.

Czy da się łatwo określić, kto jest najważniejszą postacią w historii fotografii? Absolutnie nie. Wszystko zależy od tego, jakie zmienne uznamy za najbardziej istotne.…

Janusz Pietroszek
Dzieci uchodźcze w szkole
Psychologia i wsparcie 13 grudnia 2022

Dzieci uchodźcze w szkole

Pod koniec sierpnia bieżącego roku media rozpisywały się na temat wyzwań związanych z funkcjonowaniem szkół, do których miało trafić blisko 200 tysięcy uczniów z…

Małgorzata Balcerzak
« 1 2 3 4 … 7 »

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Języki obce
  • Nowe technologie
  • Przedmioty humanistyczne
  • Przedmioty przyrodnicze
  • Przedmioty ścisłe
  • Psychologia i wsparcie

Aktualności

  • Nowa gazetka MWS lipiec 2025 – luty 2026 już dostępna! 

  • VEX IQ Robotics Competition Polish National Championship 2025

  • Dzień Edukacji Narodowej

  • Otwarte konsultacje społeczne: dystrybucja urządzeń teleinformatycznych i udostępnianie infrastruktury szkołom

  • Wywiad z Anną Warzochą – opiekunką zwycięskiego zespołu VEX Robotics

  • Canva dla nauczycieli za darmo 

  • Czas na odpoczynek po roku szkolnym pełnym wyzwań!

  • Sukces młodych talentów na zawodach VEX: Podsumowanie i gratulacje!

  • Zawody robotyczne VEX IQ Robotics Competition

  • Konferencja “Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania”

  • Wyniki konkursu “Mój robot ze snów”

  • Konkurs plastyczny w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania #CodeWeek

  • VEX IQ Robotics Competition Polish National Championship 2025 

  • Nowa gazetka MWS luty – czerwiec 2025 już dostępna!

Inspiracje

  • Oprogramowanie Learnetic – Programy mTalent

  • Innowacyjna siłownia w twojej szkole. Poznaj SmartGym Pro

  • O czym uczniowie chcą rozmawiać na lekcjach wychowawczych?

MWS Logo

Portal edukacyjny MWS tworzy grono profesjonalistów, które od 2008 roku oferuje wiedzę płynącą z doświadczenia i wspiera nauczycieli w przygotowaniu uczniów do funkcjonowania w zinformatyzowanym społeczeństwie.

Menu

  • Aktualności
  • Artykuły
  • Inspiracje
  • Narzędzia
  • Dotacje
  • Poradniki
  • Konsultanci edukacyjni

Do pobrania

  • Katalogi i ulotki
  • Podręczniki einstein™
  • Scenariusze "Powstrzymaj hejt"
Spokój Nauczycielski

© Copyright 2019 - 2025 MWS | Portal nowoczesnych nauczycieli

  • Pliki cookies
  • Polityka prywatności
  • Polityka newslettera
  • O nas
  • Kontakt