Jak skutecznie promować szkołę wśród uczniów, kandydatów i rodziców? Wykorzystaj narzędzie Canva!

Jak skutecznie promować szkołę wśród uczniów, kandydatów i rodziców? Wykorzystaj narzędzie Canva!

Jaką szkołę wybrać? Gdzie pójść? Która szkoła jest najlepsza? Co dana szkoła oferuje? Jakie ma kierunki? – czy takie pytania zadają sobie uczniowie kończący szkołę podstawową i stojący przed wyborem dalszej ścieżki kształcenia na drodze swojej edukacyjnej podróży? W takim razie jak ich zachęcić aby podjęli kształcenie w naszej placówce, aby ją wybrali?

Dzisiejsza edukacja, szczególnie ta na poziomie szkoły ponadpodstawowej, jest produktem, tak jak produktem jest wszystko co się sprzedaje. Niektórzy z szanownych czytelników być może są zdania że nie, natomiast ja stoję na stanowisku, że aby nabór do szkoły ponadpodstawowej był satysfakcjonujący (czyli gwarantował pracę dla nauczycieli), szkoła oprócz ciekawych kierunków kształcenia, musi dobrze sprzedać swoją ofertę. Czyli jednym słowem się wypromować, gdyż na poziomie ponadpodstawowym nie mamy już do czynienia z tzw. rejonizacją, czyli nie ma zapewnionego minimalnego naboru.

Jak wypromować szkołę? – rejestracja do narzędzia

Zazwyczaj promocją placówki edukacyjnej zajmuje się wyznaczony do tego nauczyciel w ramach tzw. 40-godzinnego tygodnia pracy. Tzn. że oprócz prowadzenia, przygotowania zajęć, opracowania i oceny zadań / kartkówek / projektów / sprawdzianów itp., ma w przydziale obowiązków np. wspomnianą promocję szkoły. Dobrze by było nie poświęcać na realizację tego zadania nadmiaru czasu i wykorzystać go efektywnie. Pomoże nam w tym aplikacja do projektowania graficznego Canva.

Canva jest prostą w obsłudze, bezpłatną aplikacją działającą online, dzięki której możemy szybko i sprawnie przygotować grafiki, prezentacje, filmiki promocyjne i nie tylko. Znajdziemy ją pod adresem internetowym www.canva.com. Na początku należy założyć konto (zarejestrować się):

Jak skutecznie promować szkołę wśród uczniów, kandydatów i rodziców? Wykorzystaj narzędzie Canva!
Rysunek 1 Canva – zakładanie konta, początek.

Najlepiej wybrać do tego konto Google (jeżeli posiadamy), gdyż dzięki temu ułatwimy sobie późniejsze logowania. Po założeniu konta i zalogowaniu się, powinna pojawić się Państwu informacja o możliwości uzyskania dostępu poszerzonego dla pracowników oświaty. Bezpłatna możliwość pracy w Canvie występuje w planie „Bezpłatne”, natomiast możecie Państwo skorzystać także m.in. z planów „Pro” (płatny) i „Edukacja” (bezpłatny dla nauczycieli).

Rysunek 2 Canva - zakładanie konta, wybór rodzaju logowania

Rysunek 2 Canva – zakładanie konta, wybór rodzaju logowania.

W związku z tym należy wybrać opcję Zacznij teraz i przeprowadzić weryfikację statusu nauczyciela.

W pierwszym kroku formularza weryfikacyjnego należy podać swoje imię, nazwisko, nazwę szkoły i adres strony www placówki. Natomiast w drugim należy potwierdzić status nauczyciela:

Konto dla oświaty daje nam dostęp do płatnych grafik i części funkcji, które są niedostępne w planie bezpłatnym. Więcej informacji o korzyściach z planu edukacyjnego można uzyskać tutaj.

Rysunek 3 Canva - weryfikacja statusu nauczyciela, część 1
Rysunek 3 Canva – weryfikacja statusu nauczyciela, część 1.
Rysunek 4 Canva - weryfikacja statusu nauczyciela, część 2
Rysunek 4 Canva – weryfikacja statusu nauczyciela, część 2.
Rysunek 5 Canva - weryfikacja statusu nauczyciela, część 3
Rysunek 5 Canva – weryfikacja statusu nauczyciela, część 3.

Canva – możliwości i propozycje

Narzędzie, które jest omawiane w niniejszym artykule ma szerokie zastosowanie, natomiast  w tym opracowaniu chciałbym zwrócić uwagę Czytelników na możliwości tworzenia predefiniowanych wpisów / postów / grafik, które mają zastosowanie w promocji szkoły w social-mediach. Mam tutaj na myśli FaceBooka, Instagrama, YouTube’a czy stronę www:

Rysunek 6 Canva - rodzaje szablonów
Rysunek 6 Canva – rodzaje szablonów.

Wybierając przykładowo post na FaceBooka, dostajemy zestaw propozycji, z których możemy wybrać interesującą nas inspirację, natomiast jeżeli wpiszemy w okienko wyszukiwania zapytanie „facebook rozpoczęcie roku szkolnego”, to otrzymamy propozycje dotyczące postów na facebooka, jak też wszystkich rozwiązań związanych z zapytaniem „rozpoczęcie roku szkolnego”. Dzięki temu zobaczymy także szablony innego typu, np. ogłoszenie, zdjęcie w tle, prezentacja i inne.

Rysunek 7 Canva - efekt wyszukiwania
Rysunek 7 Canva – efekt wyszukiwania.

Na powyższym screenie widać, że wyszukiwarka proponuje nam dwa rozwiązania z motywem „Back to School” – zwykły post i post-animację. Wybierając drugą propozycję (żółte tło z czarnymi napisami) – dostępną bezpłatnie w planie dla edukacji (w planie bezpłatnym trzeba za ten szablon zapłacić) – mamy już predefiniowane dwie strony projektu, które po dostosowaniu do naszych potrzeb możemy zapisać m.in. w formacie PNG (grafika), GIF (krótki klip bez dźwięku), MP4 (plik wideo) lub SVG (animacja np. na stronę www). Zapisanie w formacie GIF pozwoli nam pobrać tzw. ruchomy obrazek i dzięki temu nasz projekt będzie przyciągał w social-mediach większą uwagę. Aby zapisać projekt należy w prawym górnym rogu kliknąć przycisk Udostępnij, następnie Pobierz i w kolejnym kroku wybrać format (typ) pliku, w którym chcemy zachować efekty naszej pracy. Na poniższej grafice przedstawiam etapy pobierania stworzonego projektu.

Rysunek 8 Canva - zapisywanie projektu
Rysunek 8 Canva - zapisywanie projektu
Rysunek 8 Canva – zapisywanie projektu
Rysunek 8 Canva - zapisywanie projektu

Analogicznie możemy wybrać szablony dotyczące zdjęcia w tle na FB, postów na Instagrama, intro do kanału na YouTubie itd. Natomiast jeżeli ktoś z szanownych Czytelników jeszcze nie miał okazji do wypróbowania aplikacji Canva i nie jest pewien czy da sobie radę w obsłudze tego rozwiązania, to gwarantuję, że Canva jest intuicyjna i korzysta z podobnych rozwiązań jak programy do tworzenia prezentacji czy grafiki (np. PowerPoint, Paint itp.). Mając jednak na uwadze, że nie każdy z Czytelników może czuć się pewnie w poznawaniu nowej aplikacji, polecam tutoriale na YouTubie dotyczące pracy z Canvą:

lub tutoriale dostępne na stronie Canvy

Grafika to nie wszystko – język korzyści

Język korzyści, jest metodą stosowaną w sprzedaży, która ma na celu skupienie się na korzyściach dla potencjalnego odbiorcy czy klienta i dzięki temu pokazanie mu, jakie indywidualne zyski uzyska przez zaspokojenie swoich potrzeb nabywając produkt lub usługę.

Jak już na wstępie wspomniałem, edukacja jest usługą, produktem który ma zachęcić do jego nabycia, czyli zapisania się młodego człowieka do konkretnej szkoły (szczególnie w przypadku szkół ponadpodstawowych). Dlatego tak ważne jest akcentowanie zalet i pozytywnych wartości, które oferuje konkretna szkoła i dzięki którym absolwent szkoły podstawowej zyska więcej niż u konkurencji. Pisząc językiem korzyści, nie napiszesz więc “zawód technik informatyk jest dobrym zawodem”, tylko musisz zaakcentować, co dzięki tej profesji w przyszłości może uzyskać uczeń (dobre zarobki, wysokie kompetencje IT [cyfrowe], praca w topowych firmach itd.).

Używanie języka korzyści to umiejętne oddziaływanie na odbiorcę, uwodzenie go, kuszenie i zdobywanie jego uwagi. Aby tworzyć komunikaty i informacje za pomocą tej techniki, powinniśmy trzymać się paru zasad:

1. Magiczne słowa:

  • dzięki temu
  • zyska pan/pani
  • zaoszczędzi
  • zapewni
  • zagwarantuje
  • dla bezpieczeństwa
  • korzystniej/lepiej
  • w trosce o
  • wystarczy tylko
  • to zaledwie
  • ułatwi to
  • pozwoli to na
  • ta cecha umożliwi
  • cieszy się ogromną popularnością
  • innowacją jest
  • zmodyfikowane/ulepszone produkty
  • minimum formalności
  • modny design
  • nowoczesne rozwiązanie
  • otrzyma pan/pani
  • dla pana/pani wygody/komfortu
  • przyzna mi pan/pani rację
  • nasi specjaliści są do pani/pana dyspozycji

2. Liczą się potrzeby potencjalnego ucznia

Pamiętaj, że opisując ofertę szkoły i jej potencjał, nie masz skupiać się na szkole, tylko przyszłym uczniu i jego potrzebach. Pisząc przykładowo o tłumaczeniach na język niemiecki zaakcentuj, że odbiorca otrzyma wierne tłumaczenie, bezbłędne, ekspresowe i bez wychodzenia z domu, ponieważ oferujesz tłumaczenia on-line.

Przemycasz więc cechy oferty placówki w taki sposób, aby przekuć je w korzyści dla ucznia, aby podkreślić, że ta oferta Twojej szkoły jest odpowiedzią na jego potrzeby.

3. Odwołuj się do emocji

Emocje są bardzo ważne w życiu każdego z nas. Przy pisaniu konkretnego tekstu, skup się na tym na jakie pytania on odpowiada i do jakich emocji się odwołuje. Jeśli piszesz o atrakcyjności swojej szkoły, emocją będzie zainteresowanie i ufność, że dzięki wyborowi tej konkretnej placówki młody człowiek będzie miał możliwość spełnić swoje marzenia. W tym momencie odwołaj się do zaufania, np. poprzez zdanie: “Gwarantujemy, że w naszej szkole zdobędziesz zawód dający perspektywę wysokich zarobków”.

4. Cecha – zaleta – korzyść

Najpierw należy przedstawić sam produkt czy usługę, jego ideę, podać jego cechę, zaletę, a potem korzyść, czyli co z tego będzie miał uczeń. Pamiętaj, że nigdy samo odwołanie się do rzeczowników czy przymiotników nie zda egzaminu – musisz pamiętać o korzyściach.

Nie napiszesz: “To pióro ma niebieską obudowę i pisze się nim na czarno. Producentem jest DalPis”.

Zdecydowanie lepiej będzie gdy napiszesz: “Jest to niezwykle nowoczesne pióro, które dzięki ergonomicznemu kształtowi, idealnie i wygodnie leży w dłoni. Pióro lekko ślizga się po kartce papieru, kreśląc płynne linie. Co najważniejsze, gwarantuję, że pióro zadziała w każdej sytuacji – jest to możliwe dzięki zastosowaniu najnowszej generacji atramentu z drobinkami srebra, które gwarantuje, że pióro zadziała nawet w mroźne dni.”

5. Sprzedawaj obietnice

Umiejętność kreatywnego pisania to tworzenie i przywoływanie obrazów w umyśle odbiorcy. Przy promocji szkoły jest to również ważne, ponieważ przyszły uczeń wybiera także wyobraźnią, a konkretniej: wybiera obietnice. Jeśli masz łamiące się włosy, zaczynasz szukać odżywki, dzięki której będą mocniejsze. Patrzysz na półkę w drogerii i czytasz wszystkie etykiety – na nich właśnie są obietnice (“wzmacnia włosy aż po same końce”, “40% mniej połamanych włosów!” itp.). Obietnica super działania idzie w parze razem z wyobrażeniem równie supermocnych włosów.

W ten sam sposób musisz tworzyć swoje teksty – by dawały obietnice, a jednocześnie mówiły o tym, że tylko w tej szkole uczeń zdobędzie wykształcenie, które pomoże mu osiągnąć upragniony efekt.

Podsumowując – stworzenie dobrej informacji medialnej gotowej do umieszczenia w różnych kanałach informacyjnych, to nie tylko umiejętność przygotowania grafiki. To także sztuka kreatywnego przygotowania tekstu do tej informacji w sposób taki, który zachęci potencjalnego odbiorcę, czyli przyszłego ucznia, jego rodzica, do zainteresowanie się naszą ofertą.

Mogą Cię również zainteresować: