MWS Logo

Portal
nowoczesnych
nauczycieli

  • Aktualności
  • Artykuły
  • Inspiracje
  • Narzędzia
  • Dotacje
  • Poradniki
  • Konsultanci edukacyjni
  • Webinary
  • Kontakt
sPokój Nauczycielski grupa na facebook Multimedia w szkole facebook Multimedia w szkole kanał youtube

Proksemika, czy szkolne sale budują relacje?

Proksemika jest nauką, której głównym zadaniem jest badanie i obserwacja zależności przestrzennych pomiędzy osobami, ale także pomiędzy osobami a przedmiotami materialnymi. Za jej pomocą możliwe jest przeprowadzenie analizy układów szkolnych klas, aby zastanowić się, jak wielkość pomieszczenia, usytuowanie sprzętów — biurka, ławek i krzeseł, wystrój i oświetlenie buduje relacje pomiędzy uczniami a nauczycielem. Pod lupę należy wziąć także stopień zatłoczenia sali, ilość wolnej przestrzeni, strefy dystansu fizycznego oraz to, w jakim kierunku usadowieni są uczestnicy. Dopiero całościowe spojrzenie na relacje panujące w pomieszczeniu pozwoli nam w określeniu, czy zastane warunki sprzyjają społecznym kontaktom, czy też je zaburzają.

Dystans

Jednym z podstawowych pojęć funkcjonujących w proksemice jest „strefa przestrzenna”. Oddaje ono stosunek odległości, jakie utrzymujemy w kontaktach z innymi osobami. W realiach szkolnych wymienić można pięć stref dystansu interpersonalnego, które istnieją w relacji nauczyciel — uczeń. Są to poniższe interakcje:

  • Subintymna — nawiązanie przez nauczyciela kontaktu dotykowego z uczniem,
  • Intymna – sytuacja, w której nauczyciel podchodzi do każdego z uczestników lekcji,
  • Osobista — polegająca na podchodzeniu do czołowych ławek,
  • Społeczna — gdy nauczyciel krąży po całej klasie,
  • Publiczna – gdy nauczyciel przebywa przy swoim biurku. (W. Sikorski, 2013, za: Garstka, 1992)

Badania wykazują, że strefy: intymna i osobista — przynoszą lepsze efekty w nauce niż pozostałe strefy. Jednak gdy mamy do czynienia z realizacją zadań o zróżnicowanych poziomach trudności, lepszy efekt wykazywał dystans osobisty niż intymny. (Clay i Forton, 1976).

Tłok

Zbyt duża liczba osób przebywających jednocześnie w sali lekcyjnej negatywnie wpływa na przyswajanie wiedzy. Zatłoczenie rozumiemy jako stan, w którym osiągnięcie komfortu przestrzennego jest zaburzone. Co ciekawe, znajduje to także bezpośrednie przełożenie na aktywność w czasie zajęć. Uczniowie przebywający w niewielkich salach liczących od 6 do 20 osób, dwukrotnie częściej zabierają głos niż ich koledzy znajdujący się w pomieszczeniach gromadzących od 21 do 50 osób. (Sikorski, 2010) Rozmieszczenie powinno więc być optymalne – zbyt duże przestrzenie widocznie obniżają motywację i efektywność. Jeśli jednak zachowamy odpowiednie proporcje w rozmieszczeniu, zaspokoimy potrzeby uczniów wynikające z posiadania komfortu własnej przestrzeni, nie zakłócając tym samym procesu nauki. Umiarkowanie zajęte miejsca w sali wpływają pozytywnie na szybkość czytania tekstu, a także przyswajanie jego sensu. Zbyt duże zagęszczenie uczestników negatywnie odbija się na zdolnościach poznawczych uczniów. Powoduje to dyskomfort psychiczny, utrudnia koncentracje, tym samym uniemożliwiając przyswajanie omawianych treści. (Hall, 2005)

Układ miejsc siedzących

W polskich szkołach najczęściej spotykanym modelem sytuowania ławek i stolików uczniowskich jest ułożenie rzędowo-szeregowe. To użyteczny sposób ustawienia w przypadku słuchania i tworzenia notatek z odbywającego się wykładu. To także korzystna aranżacja w przypadku egzaminowania. Jednocześnie utrudnia ona kontakt na linii uczeń-uczeń, więc skutkuje gorszymi warunkami do ściągania i wzajemnego podpowiadania. Wadą tego układu jest nie do końca równomierny kontakt ze wszystkimi uczniami, gdyż najmocniej aktywowane pozostają jednostki siedzące z przodu i centrum. Ostatni ławki oraz boczne miejsca są mniej zaangażowane w interakcje z osobą prowadzącą zajęcia. (Sikorski 2013, za: Douglas i Gifford, 2001) Nawiązanie kontaktu wzrokowego jest zdecydowanie łatwiejsze w przypadku uczniów usytuowanych w pierwszych rzędach, niż tych znajdujących się w bocznych rzędach. (Sikorski (2013) za: Sommer, 1967) Jeśli priorytetem w prowadzonych zajęciach jest poprawa kontaktów interpersonalnych pomiędzy zgromadzonymi uczniami, warto zastanowić się nad okrągłymi stolikami z sześcioma krzesłami. To bardzo sprzyjające warunki do dyskusji, wymiany myśli i adekwatne w przypadku, gdy duża część zajęć ma formę projektów. Jednocześnie warto pamiętać o tym, że układ ten w znacznym stopniu „wymusza” samodzielną pracę uczniów, gdyż dostępność nauczyciela jest wówczas ograniczona – w jednej chwili może on skoncentrować się na pojedynczym stole. (Sikorski, 2013 za: Cooper i Simons, 2003) Bardzo skuteczną aranżacją wspomagającą interakcję pomiędzy nauczycielem i uczniem jest zastosowanie układu tzw. podkowy. Stoliki lub ławki ustawione są w półokręgu, a wolnej przestrzeni znajduje się stanowisko przeznaczone dla nauczyciela. To najbardziej preferowany przez uczniów i studentów układ przestrzenny. Gdy osoba prowadząca jest umiejscowiona centralnie, a pozostali uczestnicy spotkania widzą się twarzą w twarz, ułatwiona staje się dyskusja, dialog, wymiana myśli, a także komunikacja niewerbalna. Jeśli warunki, w jakich przebywają uczniowie, sprzyjają zabieraniu głosu, najczęściej także zwiększają oni swój udział i zaangażowanie w toku lekcji. Możliwa jest wówczas polemika, debata, wspólne omówienie problematyki, wymiana doświadczeń i poznanie perspektyw innych osób znajdujących się w sali. (Sikorski, 2013) Kolejnym wartym omówienia układem jest ten skupiający uczestników wokół stołu imitującego konferencyjny. W tym ułożeniu nauczyciel nie nawiązuje zrównoważonego w sile kontaktu ze wszystkimi uczestnikami spotkania z powodu dużego, dzielącego ich dystansu. To nie sprzyjający układ do nawiązywania relacji także z osobami sąsiadującymi ze sobą, ponieważ nie mogą w pełni nawiązać kontaktu wzrokowego ani odczytać komunikatów płynących z mowy ciała.

Wnętrza sal lekcyjnych

Współczesna nauka nie posiada zbyt wielu informacji na temat wpływu ozdób i dekoracji na efektywność nauczania. W jednym z eksperymentów przeprowadzonych przez Sommera klasa została poddana metamorfozie polegającej na upiększeniu klasy za pomocą obrazów, kilimów i akcesoriów. Uczestnicy pozytywnie ocenili wnętrze, uznając je za sympatyczne i przyjazne. Na tej podstawie formułowane jest stanowisko, którego główną przesłanką jest to, że ozdoby umilają atmosferę, ale w zbyt dużej liczbie przytłaczają uczniów. Taki jest też główny zarzut sceptyków — formułują oni tezę, która zakłada, że ozdoby dekoncentrują, odciągają uwagę od informacji, męczą. (Sikorski, 2013) Entuzjaści z kolei powołują się na argument, który mówi o tym, że wnętrza pozbawione jakichkolwiek akcentów są przygnębiające i przytłaczające. Odwołując się do ogólnych zasad aranżacji przestrzeni, warto pamiętać, że brak spójności we wnętrzach, zbyt duża ilość kolorów i wzorów są przytłaczające. Jasne, neutralne kolory pomagają skupić uwagę i sprawiają wrażenie świeżych. Niewielka ilość plakatów, tablic tematycznych czy prac uczniów będą ciekawym uzupełnieniem przestrzeni, która zyska osobowość, jednocześnie nie sprawiając wrażenia chaosu.

Bibliografia:
1) M. Clayton, K.Forton, M. B. (2001). Classroom. Spaces that work. Greenfield, MA: Northeast Foundation for Children,
2) P. Cooper, J. Simonds, C. J. (2003). Communication for the classroom teacher. Boston, MA: Pearson Education,
3) D. Douglas, R. Gifford, (2001). Evaluation of the physical classroom by students and professors: a lens model approach. Educational Research, 43(3), 295–309,
4) W. Garstka (1999). Komunikacja niewerbalna a terapeutyczna rola nauczyciela. Życie Szkoły. Edukacja Wczesnoszkolna, 7, 483–486,
5) E.T Hall, (2005). Ukryty wymiar, Warszawa: Muza.
6) R. Sommer (1974). Tight spaces: Hard architecture and how to humanize it. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall,
7) W. Sikorski, (2013) Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji. Edukacja, 3(123), 91–105,
8) W. Sikorski, (2010). Application communication in educational processes. Gorno–Ałtajsk: MHKO.

Psychologia i wsparcie 17 czerwca 2021

Proksemika, czy szkolne sale budują relacje?

Proksemika jest nauką, której głównym zadaniem jest badanie i obserwacja zależności przestrzennych pomiędzy osobami, ale także pomiędzy osobami a przedmiotami materialnymi. Za jej pomocą…

Aleksandra Kiełtyka
interaktywna tablica avtek
Nowe technologie, Psychologia i wsparcie 28 maja 2021

Monitory interaktywne w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi borykają się z szeregiem trudności w funkcjonowaniu w rzeczywistości szkolnej. Mimo dobrych lub nawet ponadprzeciętnych możliwości intelektualnych nie są…

Lidia Wasielak
Psychologia i wsparcie 25 maja 2021

Na skraju załamania – psychiatria dzieci i młodzieży

Psychiatria dzieci i młodzieży przechodzi głęboki kryzys. Brakuje miejsc bezpłatnej pomocy dla dzieci, psychiatrów dziecięcych, a potrzebujących pilnej pomocy przybywa. Obecnie mamy do czynienia…

Natalia Kwaśnicka
Psychologia i wsparcie 6 maja 2021

Szkoła dla wszystkich, czyli jak wspierać osoby LGBT+

Świat nigdy nie będzie czarno-biały, jest kolorowy i właśnie w tym tkwi jego piękno i urok. Warto doceniać jego różnorodność i nauczać, że różnimy…

Natalia Kwaśnicka
Psychologia i wsparcie 29 kwietnia 2021

Ocena projektu w bezpiecznej przestrzeni — wskazówki.

Proces podsumowania projektu ucznia jest swego rodzaju ewaluacją — recenzujemy w nim założenia, drogę myśli, wykonanie pracy, a także jej ostateczny szlif. I chociaż…

Aleksandra Kiełtyka
Psychologia i wsparcie 8 kwietnia 2021

Dorastanie i dojrzewanie jakie książki warto polecać dzieciom i ich rodzicom

Dojrzewanie i dorastanie to ważny okres w życiu każdego człowieka, kształtują się wtedy ważne cechy charakteru. Możemy pomóc im rozwijać pasje, ciekawość świata z…

Redakcja MWS
ortezy
Przedmioty humanistyczne 7 kwietnia 2021

Lekcja historii – czego uczy nas Holokaust?

Czy zadaliście sobie kiedyś pytanie „Jak doszło do holokaustu”? Czy ucząc się albo nauczając historii, rozmawialiście o genezie ludobójstwa? Czy myślicie, że gdyby Hitler…

Redakcja MWS
Przedmioty ścisłe, Psychologia i wsparcie 6 kwietnia 2021

Książki naukowe nie muszą być nudne

W Polsce czytelnictwo nie stoi niestety na najwyższym poziomie. W 2019 roku przeczytanie 1 książki zadeklarowało jedyni 39% Polaków, a przeczytanie więcej niż 7…

Redakcja MWS
Nowe technologie, Przedmioty przyrodnicze, Przedmioty ścisłe 30 marca 2021

Narzędzie głosowania w monitorach interaktywnych Avtek

Gdyby ktoś, jeszcze na początku XXI wieku powiedział, że będziemy prowadzili nauczanie zdalne za pomocą technologii, a sale w szkołach oprócz zwykłej tablicy i…

Redakcja MWS
Bezpieczeństwo, Nowe technologie 23 marca 2021

Czym jest internet rzeczy?

Internet rzeczy (Internet of Things – IoT) to pojęcie określające ogół urządzeń, które potrafią się ze sobą komunikować oraz wymieniać gromadzone przez siebie dane…

Redakcja MWS
« 1 2 3 4 5 6 7 »

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Języki obce
  • Nowe technologie
  • Przedmioty humanistyczne
  • Przedmioty przyrodnicze
  • Przedmioty ścisłe
  • Psychologia i wsparcie

Aktualności

  • VEX IQ Robotics Competition Polish National Championship 2025

  • Dzień Edukacji Narodowej

  • Otwarte konsultacje społeczne: dystrybucja urządzeń teleinformatycznych i udostępnianie infrastruktury szkołom

  • Wywiad z Anną Warzochą – opiekunką zwycięskiego zespołu VEX Robotics

  • Canva dla nauczycieli za darmo 

  • Czas na odpoczynek po roku szkolnym pełnym wyzwań!

  • Sukces młodych talentów na zawodach VEX: Podsumowanie i gratulacje!

  • Zawody robotyczne VEX IQ Robotics Competition

  • Konferencja “Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wspólna praca, najlepsze rozwiązania”

  • Wyniki konkursu “Mój robot ze snów”

  • Konkurs plastyczny w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania #CodeWeek

  • VEX IQ Robotics Competition Polish National Championship 2025 

  • Nowa gazetka MWS luty – czerwiec 2025 już dostępna!

Inspiracje

  • Oprogramowanie Learnetic – Programy mTalent

  • Innowacyjna siłownia w twojej szkole. Poznaj SmartGym Pro

  • O czym uczniowie chcą rozmawiać na lekcjach wychowawczych?

MWS Logo

Portal edukacyjny MWS tworzy grono profesjonalistów, które od 2008 roku oferuje wiedzę płynącą z doświadczenia i wspiera nauczycieli w przygotowaniu uczniów do funkcjonowania w zinformatyzowanym społeczeństwie.

Menu

  • Aktualności
  • Artykuły
  • Inspiracje
  • Narzędzia
  • Dotacje
  • Poradniki
  • Konsultanci edukacyjni

Do pobrania

  • Katalogi i ulotki
  • Podręczniki einstein™
  • Scenariusze "Powstrzymaj hejt"
Spokój Nauczycielski

© Copyright 2019 - 2025 MWS | Portal nowoczesnych nauczycieli

  • Pliki cookies
  • Polityka prywatności
  • Polityka newslettera
  • O nas
  • Kontakt