Gdy dziecko słyszy, ale nie słucha

Gdy dziecko słyszy ale nie słucha - multimediawszkole.pl

Poniżej znajdują propozycje zabaw, nie tylko dla przedszkolaków, wspierające rozwój percepcji słuchowej:

  • Zabawy ortofoniczne, czyli naśladowanie odgłosów zwierząt.
  • Odtwarzanie w tej samej kolejności  dźwięków zagranych na różnych instrumentach.
  • Liczenie usłyszanych dźwięków.
    • Przykład: nauczyciel uderza  w tamburyno i zadaniem dziecka jest policzenie dźwięków, które usłyszało.
  • Zapamiętywanie jak największej liczby słów, najpierw powiązanych ze sobą tematycznie, a później przypadkowych. Zabawa może wyglądać w ten sposób:
    • dzieci siadają w kółku, nauczyciel podaje pierwsze słowo,
    • pierwsze dziecko dodaje kolejne i powtarza dwa słowa,
    • kolejne dziecko podaje następne słowo i podaje już trzy słowa, itd.,
    • W celu ułatwienia zabawy – na początku nauczyciel może narzucać słowa i posiłkować się obrazkami.
    • Zapamiętywanie jak największego zbioru cyfr.
  • Określanie rodzaju dźwięku np. wysoki – niski, głośny – cichy, długi – krótki.
  • Przykład:  nauczyciel gra np. na cymbałkach wysokie i niskie dźwięki w różnej kombinacji np. wysoki – wysoki – niski i zadaniem ucznia jest odtworzenie sekwencji na instrumencie lub jej słowne podanie.
  • Wszystkie zabawy muzyczno-ruchowe.
  • Rozpoznawanie osób po głosie.
  • Przykład: dzieci siedzą w kole z zamkniętymi oczami. Nauczyciel podchodzi do wybranego ucznia, a ten wypowiada ustalone wcześniej słowo. Reszta dzieci stara się rozpoznać dziecko po głosie.
  • Lokalizacja dźwięku.
  • Przykład: uczniowie siedzą z zamkniętymi oczami, a nauczyciel chowa włączony minutnik, następnie dzieci (najlepiej pojedynczo) starają się go znaleźć.
  • Wysłuchiwanie i odtwarzanie prostych struktur rytmicznych.
  • Przykład: nauczyciel wystukuje rytm: trzy stuknięcia klockiem o klocek przerwa  i ponownie trzy stuknięcia. Później można wprowadzać trudniejsze rytmy.

To tylko cześć ćwiczeń wspomagających rozwój percepcji słuchowej, które warto wprowadzać od najmłodszych lat. Są to ćwiczenia, które można zrobić wszędzie i nie wymagają specjalistycznego sprzętu. Może to być świetna zabawa w przedszkolu oraz przerywnik w czasie lekcji.

Dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego wymagają terapii, dlatego tak ważne jest skierowanie ich do poradni psychologiczno-pedagogicznej, aby otrzymały odpowiednie wsparcie. Nie tylko w formie terapii, ale również pomocy psychologicznej.

Bibliografia

Strony: 1 2

Mogą Cię również zainteresować: