Integracja sensoryczna. Zmysły: przedsionkowo-proprioceptywny, wzroku, smaku i węchu

Artykuł dotyczy kontynuacji tematu opisanego w tekście: Integracja sensoryczna – zmysł wzroku i dotyku . Tym razem omówimy zmysł przedsionkowo-proprioceptywny, zmysł słuchu, węchu i smaku. Dla przypomnienia „Integracja sensoryczna  jest procesem, w którym mózg przyjmuje informacje ze zmysłów, a także je przesiewa, eliminuje, rozpoznaje, interpretuje oraz integruje je z już posiadanymi – wszystko po to, aby odpowiedzieć właściwą reakcją ruchową.”

Zmysł przedsionkowy rozwija się już w trakcie ciąży a jego receptory znajdują się w uchu wewnętrznym. Receptory zmysłu proprioceptywnego (czucia głębokiego) znajdują się w ścięgnach i stawach. Te dwa systemy omówię razem, ponieważ ściśle ze sobą współpracują.  Wpływają  na:

  • odbieranie wrażeń związanych z ruchem i zmianami w ruchu,
  • utrzymanie równowagi,
  • właściwe napięcie mięśniowe,
  • koordynację i płynność ruchu,
  • świadomość przestrzeni,
  • praksję (planowanie motoryczne),
  • świadomość ciała,
  • kontrolę posturalną (postawa ciała),
  • kontrolę motoryczną,
  • bezpieczeństwo emocjonalne.

Układ przedsionkowo-proprioceptywny ma ogromny wpływ na nasze codzienne funkcjonowanie. Objawów dysfunkcji tego systemu jest wiele, na przykład:

  • trudności z nauką ubierania się,
  • częste potykanie się, wywracanie, problemy z utrzymaniem równowagi, niezdarność,
  • bicie kolegów,
  • problemy z nauką jazdy na rowerze,
  • huśtanie się na krześle,
  • niechęć do zabaw na palcu zabaw lub wręcz przeciwnie,
  • brak zawrotów głowy w trakcie kręcenia się lub niechęć do kręcenie się,
  • unikanie ruchu lub nadreaktywność,
  • problemy w zakresie motoryki małej: posługiwanie się sztućcami, rysowaniem, pisaniem,
  • problem z organizacją i zorganizowanymi zajęciami,
  • używanie zbyt dużej siły,
  • zbyt mocne przytulanie lub niechęć do przytulania,
  • zła postawa, podpieranie głowy ręką,
  • siedzenie na krawędzi krzesła,
  • zbyt mocny nacisk narzędzia pisarskiego,
  • problem z nauką nowych zadań motorycznych np. odwzorowaniem układu tanecznego,
  • problemy emocjonalne: łatwe popadanie w frustrację, trudności w nawiązywaniu kontaktów, niskie poczucie wartości.

Strony: 1 2

Mogą Cię również zainteresować: