Gdy dziecko słyszy, ale nie słucha
Poniżej znajdują propozycje zabaw, nie tylko dla przedszkolaków, wspierające rozwój percepcji słuchowej:
- Zabawy ortofoniczne, czyli naśladowanie odgłosów zwierząt.
- Odtwarzanie w tej samej kolejności dźwięków zagranych na różnych instrumentach.
- Liczenie usłyszanych dźwięków.
- Przykład: nauczyciel uderza w tamburyno i zadaniem dziecka jest policzenie dźwięków, które usłyszało.
- Zapamiętywanie jak największej liczby słów, najpierw powiązanych ze sobą tematycznie, a później przypadkowych. Zabawa może wyglądać w ten sposób:
- dzieci siadają w kółku, nauczyciel podaje pierwsze słowo,
- pierwsze dziecko dodaje kolejne i powtarza dwa słowa,
- kolejne dziecko podaje następne słowo i podaje już trzy słowa, itd.,
- W celu ułatwienia zabawy – na początku nauczyciel może narzucać słowa i posiłkować się obrazkami.
- Zapamiętywanie jak największego zbioru cyfr.
- Określanie rodzaju dźwięku np. wysoki – niski, głośny – cichy, długi – krótki.
- Przykład: nauczyciel gra np. na cymbałkach wysokie i niskie dźwięki w różnej kombinacji np. wysoki – wysoki – niski i zadaniem ucznia jest odtworzenie sekwencji na instrumencie lub jej słowne podanie.
- Wszystkie zabawy muzyczno-ruchowe.
- Rozpoznawanie osób po głosie.
- Przykład: dzieci siedzą w kole z zamkniętymi oczami. Nauczyciel podchodzi do wybranego ucznia, a ten wypowiada ustalone wcześniej słowo. Reszta dzieci stara się rozpoznać dziecko po głosie.
- Lokalizacja dźwięku.
- Przykład: uczniowie siedzą z zamkniętymi oczami, a nauczyciel chowa włączony minutnik, następnie dzieci (najlepiej pojedynczo) starają się go znaleźć.
- Wysłuchiwanie i odtwarzanie prostych struktur rytmicznych.
- Przykład: nauczyciel wystukuje rytm: trzy stuknięcia klockiem o klocek przerwa i ponownie trzy stuknięcia. Później można wprowadzać trudniejsze rytmy.
To tylko cześć ćwiczeń wspomagających rozwój percepcji słuchowej, które warto wprowadzać od najmłodszych lat. Są to ćwiczenia, które można zrobić wszędzie i nie wymagają specjalistycznego sprzętu. Może to być świetna zabawa w przedszkolu oraz przerywnik w czasie lekcji.
Dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego wymagają terapii, dlatego tak ważne jest skierowanie ich do poradni psychologiczno-pedagogicznej, aby otrzymały odpowiednie wsparcie. Nie tylko w formie terapii, ale również pomocy psychologicznej.
Bibliografia
- Bożena Odowska-Szlachcic: Terapia integracji sensorycznej zeszyt 2; Gdańsk 2016
- Renata Borowiecka: Dziecko w równowadze. Koordynacja i słuch; Warszawa 2015
- https://csim.pl/diagnostyka-i-leczenie-zaburzen-przetwarzania-sluchowego/
- https://neuroflow.pl/dla-rodzicow/apd-zaburzenia-przetwarzania-sluchowego