Integracja sensoryczna. Zmysły: przedsionkowo-proprioceptywny, wzroku, smaku i węchu
Artykuł dotyczy kontynuacji tematu opisanego w tekście: Integracja sensoryczna – zmysł wzroku i dotyku . Tym razem omówimy zmysł przedsionkowo-proprioceptywny, zmysł słuchu, węchu i smaku. Dla przypomnienia „Integracja sensoryczna jest procesem, w którym mózg przyjmuje informacje ze zmysłów, a także je przesiewa, eliminuje, rozpoznaje, interpretuje oraz integruje je z już posiadanymi – wszystko po to, aby odpowiedzieć właściwą reakcją ruchową.”
Zmysł przedsionkowy rozwija się już w trakcie ciąży a jego receptory znajdują się w uchu wewnętrznym. Receptory zmysłu proprioceptywnego (czucia głębokiego) znajdują się w ścięgnach i stawach. Te dwa systemy omówię razem, ponieważ ściśle ze sobą współpracują. Wpływają na:
- odbieranie wrażeń związanych z ruchem i zmianami w ruchu,
- utrzymanie równowagi,
- właściwe napięcie mięśniowe,
- koordynację i płynność ruchu,
- świadomość przestrzeni,
- praksję (planowanie motoryczne),
- świadomość ciała,
- kontrolę posturalną (postawa ciała),
- kontrolę motoryczną,
- bezpieczeństwo emocjonalne.
Układ przedsionkowo-proprioceptywny ma ogromny wpływ na nasze codzienne funkcjonowanie. Objawów dysfunkcji tego systemu jest wiele, na przykład:
- trudności z nauką ubierania się,
- częste potykanie się, wywracanie, problemy z utrzymaniem równowagi, niezdarność,
- bicie kolegów,
- problemy z nauką jazdy na rowerze,
- huśtanie się na krześle,
- niechęć do zabaw na palcu zabaw lub wręcz przeciwnie,
- brak zawrotów głowy w trakcie kręcenia się lub niechęć do kręcenie się,
- unikanie ruchu lub nadreaktywność,
- problemy w zakresie motoryki małej: posługiwanie się sztućcami, rysowaniem, pisaniem,
- problem z organizacją i zorganizowanymi zajęciami,
- używanie zbyt dużej siły,
- zbyt mocne przytulanie lub niechęć do przytulania,
- zła postawa, podpieranie głowy ręką,
- siedzenie na krawędzi krzesła,
- zbyt mocny nacisk narzędzia pisarskiego,
- problem z nauką nowych zadań motorycznych np. odwzorowaniem układu tanecznego,
- problemy emocjonalne: łatwe popadanie w frustrację, trudności w nawiązywaniu kontaktów, niskie poczucie wartości.