Gdy dziecko słyszy, ale nie słucha
Zdarza się, że w grupie przedszkolnej czy klasie mamy dzieci, które wymagają kilkakrotnego powtarzania poleceń – nie słyszą przebywając w gwarnym pomieszczeniu i mówią zbyt głośno.
To tylko niektóre objawy, które mogą towarzyszyć Zaburzeniom Przetwarzania Słuchowego (APD). Co to takiego? „To zespół objawów wynikających z zaburzenia pracy zmysłu słuchu spowodowanych nieprawidłowościami na poziomie centralnego układu nerwowego”1. Oznacza to, że dziecko mimo prawidłowego słuchu zachowuje się jak osoba z niedosłuchem.
Na poprawne przetwarzanie słuchowe składają się:
- lokalizacja źródła dźwięku,
- różnicowanie dźwięków (w tym dźwięków mowy),
- rozpoznawanie wzorców dźwiękowych,
- analiza czasowych aspektów sygnału dźwiękowego,
- umiejętność rozumienia mowy zniekształconej,
- umiejętność rozumienia mowy w obecności sygnału zagłuszającego (rozumienie mowy w hałasie)2.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego można stwierdzić, gdy co najmniej jedna z wymienionych wyżej funkcji jest zaburzona.
Dzieci z APD mogą wykazywać takie problemy jak:
- nadwrażliwość na dźwięki,
- duża rozpraszalność słuchowa,
- rozdrażnienie i agresja,
- słabsza pamięć słuchowa,
- męczliwość w trakcie czynności wymagających długotrwałego słuchania,
- problem z notowaniem w trakcie lekcji,
- trudności z zapamiętaniem i zrozumieniem długich poleceń,
- zaburzona intonacja (mowa monotonna lub zbyt głośna, szybka),
- trudność w nauce wierszy i piosenek, problemy z przeliczaniem, liczeniem, nauką tabliczki mnożenia, zapamiętaniem dni tygodnia, czy adresów,
- trudność w rozumieniu mowy w hałasie, szumie np. na sali gimnastycznej, przerwie szkolnej, w dużej grupie,
- trudności w różnicowaniu podobnie brzmiących dźwięków mowy np. p/b lub t/d,
- trudności z prawidłowym pisaniem, ortografią czy nauką czytania,
- niska samoocena.
Jeżeli mamy w grupie dzieci, które wykazują takie trudności warto skierować dziecko do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu ewentualnego potwierdzenia APD.
Jako nauczyciele, możemy pomóc dziecku poprzez stworzenie w klasie czy grupie przedszkolnej odpowiednich warunków:
- dziecko powinno siedzieć w pierwszej ławce naprzeciw nauczyciela, by ograniczyć wpływ rozpraszających bodźców sensorycznych,
- nauczyciel powinien wspomagać się gestykulacją,
- polecenia powinny być krótkie, jasne i zrozumiałe,
- w przypadku dużych problemów z notowaniem w trakcie lekcji, uczeń powinien mieć możliwość nagrywania wypowiedzi na dyktafon,
- upewnianie się w trakcie zajęć, że dziecko zrozumiało polecenie i zapisało notatkę czy informacje o zadaniu domowym,
- udzielanie pomocy uczniowi powinno odbywać się w sposób dyskretny, tak by nie obniżać (już i tak) niskiej samooceny,
- nigdy nie rozmawiać o problemach ucznia przy innych uczniach, nauczycielach w klasie czy na korytarzu szkolnym,
- dziecko powinno podjąć aktywny trening słuchowy w celu poprawy funkcji słuchowych oraz terapię pedagogiczną i psychologiczną, której celem jest poprawa umiejętności uczenia się i komunikowania.
Dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego możemy dostrzec już w przedszkolu, kiedy zaczynają uczyć się czytać i przeliczać. Warto już wtedy wprowadzić zabawy rozwijające pamięć, wrażliwość słuchową oraz sekwencyjność i koordynację słuchowo-ruchową.
[1] https://csim.pl/diagnostyka-i-leczenie-zaburzen-przetwarzania-sluchowego/
[2] https://neuroflow.pl/dla-rodzicow/apd-zaburzenia-przetwarzania-sluchowego