Jak oswoić złość? – scenariusz zajęć dla klas 6-8

Jak oswoić złość - Multimediawszkole

Następnie uczniowie prezentują to, co ustalili, a nauczyciel podsumowuje oznaki złości jednocześnie tłumacząc co mogą one oznaczać.

Napięcie mięśni, zaciśnięcie szczęki i zaciśnięte dłonie – pojawiają się ponieważ nasz organizm zwiększa przepływ krwi w te miejsca, dając siłę obronną przez zagrożeniem. Nasz organizm wysyła nam krew tam, gdzie będzie potrzebna żeby mieć siły do walki lub ucieczki.

Ucisk w brzuchu, ucisk w gardle, fala gorąca, przyśpieszony/spowolniony oddech, ból głowy, ucisk w klatce piersiowej – jako efekt uboczny wzrostu poziomu adrenaliny we krwi, która ma nas zmobilizować do działania.

Nadmierna potliwość – emocje podwyższają temperaturę, a to sprawia, że organizm broni się przed przegrzaniem włączając „klimatyzację” w postaci pocenia.

Przyśpieszone bicie serca – serce pracuje szybciej, aby móc przepompować większą, niż zazwyczaj, ilość krwi, która wpada do serca pod wielkim ciśnieniem.

Umysł w słoiku – doświadczenie (5minut)

Do tego doświadczenia potrzebny jest niewielki słoik do którego wrzucamy odrobinę brokatu w trzech kolorach, łyżeczkę gliceryny, 3/4 słoika ciepłej wody. Każdy kolor brokatu symbolizuje coś innego: myśli, emocje i nasze zachowania. Nauczyciel tłumaczy uczniom, że kiedy jesteśmy spokojni to nasza głowa wygląda podobnie jak ten słoik kiedy stoi, wtedy też łatwo jest się nam cieszyć codziennością i dogadywać z innymi. Kiedy jednak doświadczamy silnych emocji, głowa zaczyna nam buzować (potrząsamy mocniej słoikiem mieszając wszystkie składniki). Wtedy przestajemy jasno myśleć i robimy rzeczy, których normalnie byśmy nie zrobili. Jeśli jednak na moment się zatrzymamy, brokat znów opadnie na dno – tak jak spokój wraca do naszej głowy. Dlatego warto umieć rozpoznać w sobie sygnały, jakie wysyła nam nasze ciało, wyłapać pierwsze objawy złości i na tym etapie zastosować różne sposoby jej opanowania.

Wykonanie słoików można zaproponować również uczniom, jako narzędzie wspierające wyciszenie (obserwacja spadającego brokatu działa wyciszająco).

Sposoby na opanowanie własnej złości – burza mózgów (10 min)

Nauczyciel pyta uczniów o znane im sposoby radzenia sobie z własna złością, zapisuje wszystkie na tablicy dzieląc je na akceptowane społecznie i nieakceptowane.Przykłady: liczenie do dziesięciu, głęboki oddech, poruszanie głową w prawo i w lewo, uderzenie w poduszkę, wysiłek fizyczny, rysunek złości, rzucanie kulkami do kosza, taniec, targanie kartek, napicie się wody, ochlapanie twarzy zimną wodą.

Jak oswoić złość - Multimediawszkole

Podsumowując pomysły uczniów, warto również wspomnieć, że wszystkie te sposoby należy ćwiczyć kiedy jesteśmy spokojni, a więc należy codziennie poświęcić kilka minut na taki trening. W silnych emocjach nasz mózg sięga po rzeczy już dla siebie znane.

Runda końcowa – 5 minut

Każdy z uczniów ponownie mówi w jakiego zwierzaka mógłby zamienić się teraz, po zakończeniu lekcji. Czy coś się zmieniło?

Szukasz pomysłu jak poprowadzić lekcję ? Sprawdź nasze scenariusze zajęć:

sprawdź

Strony: 1 2

Mogą Cię również zainteresować: