Przygoda z robotyką w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 6 w Rzeszowie

Nowe technologie 3 grudnia 2021

Zajęcia z robotyki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 6 w Rzeszowie rozpoczęły się w 2016 r. Prowadzone są w formie zajęć kreatywnych w grupie przedszkolaków w Przedszkolu Nr 21, które wchodzi w skład Zespołu oraz w formie zajęć pozalekcyjnych w klasach 4 – 8.

Nauczanie robotyki rozpoczęliśmy od programowania małych robotów o nazwie mBot firmy Makeblock. Uczniowie przy ich pomocy nauczyli się kodowania, jednak model ten nie dawał  możliwości w zakresie konstruowania. Szukaliśmy innych rozwiązań – takich, które łączyłyby aktywności uczniów w zakresie budowania robotów, modeli urządzeń używanych i występujących wokół nas tj.: ramp, bram garażowych, skrzyżowań ze światłami regulującymi ruch, czy robota-sokowirówki lub automatycznie otwierającego się kosza na śmieci.

Po dłuższych rozważaniach, konsultacjach wybraliśmy roboty VEX IQ.  Dlaczego wybraliśmy akurat ten model? Zadecydował o tym udział w programie Erasmus Plus, a także, jak to często bywa, przypadek! Napisaliśmy projekt edukacyjny z robotyki o wymiarze międzynarodowym. Znaleźliśmy partnerów. Jednym z nich, który odegrał kluczową rolę w naszym projekcie, była szkoła podstawowa z Finlandii – Harjunrinteen koulu z miejscowości Riihimäki. Od kilku lat prowadziła ona zajęcia z robotyki oparte na systemie VEX IQ. W swoim dorobku miała współorganizację lokalnych i krajowych turniejów robotyki, a także liczne sukcesy w międzynarodowych zawodach w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych. Do naszego projektu dołączyły szkoły ze Słowenii i Turcji, w których również prowadzone były zajęcia z robotami VEX IQ. Projekt został zaakceptowany przez Narodową Agencję Programu Erasmus Plus. Dostaliśmy grant i w 2018 roku kupiliśmy pierwsze zestawy robotów VEX IQ. Od tego momentu rozpoczęła się nasza prawdziwa przygoda z robotyką. Stworzyliśmy pracownię, kupiliśmy dwa stoły VEX IQ Challenge Field i kolejne roboty tej firmy.

Robotyka z VEX IQ nabierała rozpędu. Uczniowie chętnie spotykali się dwa razy w tygodniu, aby wykonywać zadania przesyłane nam przez fińskich nauczycieli robotyki.
Na początku budowaliśmy roboty na podstawie instrukcji, ale po pewnym czasie uczniowie otrzymywali polecenia inspirujące do konstruowania modeli wymyślonych przez nich samych. Zwykle takie polecenie rozpoczynało się od słów „Zbuduj robota, który wykona opisane poniżej zadanie…” i wtedy w kilkuosobowej grupie rozpoczynała się burza mózgów i powstawały różne modele robotów, które wykonywały to samo zadanie. Kolejnym wyzwaniem była obserwacja środowiska zamieszkania w szczególności architektury, infrastruktury drogowej, maszyn budowlanych lub przedmiotów używanych w gospodarstwie domowym i zbudowanie na podstawie obserwacji np. modelu mostu, wiaduktu lub dźwigu. Zadaniem wymagającym wyobraźni i kreatywności, było np. wykonanie zabawek lub modeli przedstawiających zwierzęta.

W mojej ocenie w pracy z robotami bardzo ważna jest praca w grupie, tak aby uczniowie wspólnie tworzyli konstrukcje robotów z elementów VEX IQ pod określoną tematykę, a także to, aby członkowie grup określili swoje role (każdy inną), np. budowniczego, inżyniera, programisty, rzecznika lub kapitana. Takie podejście do zajęć robotyki ma ogromny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny dzieci. Uczą się cierpliwości, pracy zespołowej, podejmowania decyzji, kreatywnego myślenia oraz nieszablonowych rozwiązań.

Nasze działania i efekty pracy uczniowie prezentowali podczas lokalnych wydarzeń np. akcji „Back to School” w Millenium Hall w Rzeszowie, warsztatów z robotyki VEX IQ prowadzonych z udziałem naszych uczniów  dla nauczycieli szkół rzeszowskich, a także  podczas dni otwartych promujących szkolę.
W listopadzie 2019 roku nasza szkolna drużyna robotyki o nazwie „ResRobot” uczestniczyła w Międzynarodowym Turnieju Robotów VEX IQ w Parnu w Estonii. 

Na podstawie mojego doświadczenia opartego na ponad trzyletniej pracy z wykorzystaniem robotów programowalnych mogę wyrazić pozytywną opinię dotyczącą zestawów VEX IQ. Elementy są odpowiedniej wielkości, łatwe w montażu i demontażu. Język programowania oparty jest  na popularnej, przyjaznej dzieciom platformie „Scratch”, w której komendy są w języku polskim. Starsi uczniowie mogą programować roboty w językach tekstowych Python i C+. 

Mogą Cię również zainteresować: