Platforma Khan Academy – jak działa, co możemy na niej znaleźć?
Rozbrzmiewa dźwięk dzwonka, właśnie rozpoczyna się kolejna lekcja, uczniowie zajęli już miejsca w ławkach, wyjmują piórniki i zeszyty, a Ty otwierasz dziennik. Rozpoczynają się zajęcia i chcesz wytłumaczyć całej klasie w zrozumiały sposób kolejną partię materiału, masz na to jedynie ok. 40 minut (oczywiście, jeżeli sprawdzanie obecności poszło sprawnie). W klasie jest 30 uczniów i nie jesteś w stanie w ciągu 40 minut podejść do każdego dziecka indywidualnie. Jesteś świadomy, że Twoi uczniowie mają różne predyspozycje, a niektórzy z powodu nieobecności, również braki z ostatnich tematów, część z nich nie czuje się dzisiaj na siłach, a ich uwaga jest mocno rozproszona. Są też tacy, którzy uczęszczają na prywatne lekcje, a przedmiot, którego uczysz to ich wielka pasja. Jest dla Ciebie ważne, żeby wszyscy Twoi uczniowie byli na bieżąco z programem, który realizujesz, a także, aby wiedzieć na jakim dokładnie są poziomie. Jak to zrobić mając tak liczną grupę? Znasz to uczucie, prawda?
Potrzebne jest sprytne narzędzie, które pozwoli na zróżnicowanie tempa nauki, poziomu trudności, a także da Tobie możliwość pełnego wglądu w postępy, jakie robi każdy uczeń. Istotne jest, aby narzędzie było łatwo dostępne i bardzo proste w obsłudze. Oczywiście jest jeszcze jeden warunek do spełnienia – profesjonalnie przygotowany materiał przez wykwalifikowanych pracowników oświaty, żebyś miał pewność wysokiej jakości merytorycznej zasobów. Platforma, która spełnia te kryteria i jest przy tym dostępna w wersji darmowej dla nauczycieli, uczniów oraz rodziców to Khan Academy (Akademia Khana). Jest to edukacyjna organizacja non-profit, stworzona w 2006 roku przez Salmana Khana, którego główną ideą było „zapewnienie wysokiej jakości edukacji każdemu i wszędzie”. Jeśli jesteś ciekawy postaci Salmana Khana i jego podejścia do nauki, to tutaj znajduje się 10 minut jego wykładu (dostępne są polskie napisy) – obejrzyj nagranie.
Khan Academy to platforma międzynarodowa, ale od kilku lat są tam również materiały w języku polskim. Możesz z niej korzystać w trakcie zajęć, będzie też dla Ciebie wsparciem w nauczaniu zdalnym oraz podczas odrabiania lekcji przez Twoich uczniów. Na platformie można założyć 3 rodzaje profilu: nauczyciela, ucznia lub rodzica. Jako nauczyciel możesz tworzyć własne klasy, konta uczniów i przypisywać im tematy do realizacji, a następnie śledzić postępy ich pracy. Materiały przygotowano z myślą o szkole podstawowej i liceum, ale poza tym są tam również zasoby, które mogą zaciekawić nawet dorosłego m.in. wywiady z przedsiębiorcami z różnych krajów czy kulisy pracy Studia Pixar.
Poniżej umieszczam kilka ciekawych nagrań i tutoriali, dzięki którym poznasz platformę Khan Academy:
- Jak to dokładnie działa?
- Jak rozpocząć lekcję Khan Academy ?
- Jak wyglądają przykładowe zajęcia w sali lekcyjnej z wykorzystaniem platformy ? To nagranie co prawda zostało zrealizowane, kiedy funkcjonowały jeszcze gimnazja (zależało mi, aby pokazać zajęcia z Khan Academy w polskiej szkole).
- Khan Academy jest dostępna również w formie aplikacji. Jak wygląda wersja platformy na smartfon?
- Jak, krok po kroku, założyć klasę i korzystać z zasobów?
Na platformie jest wiele przedmiotów, natomiast najbardziej rozbudowane zasoby, jakie tam znajdziemy, dotyczą matematyki i informatyki. Każdy przedmiot zorganizowany jest wg poszczególnych działów i na każdy z nich przypada kilkanaście filmów instruktażowych oraz treści podręcznikowe i wskazówki (które są przeplatane różnymi ćwiczeniami, służącymi utrwaleniu wiadomości). Jeśli chcesz zobaczyć jak wyglądają nagrania wideo, które znajdują na platformie, to zachęcam do zapoznania się z kanałem ,,Khan Academy po polsku’’.
Na platformie są dostępne dwie wersje ćwiczeń:
- w pierwszej – wszyscy uczniowie wykonują jednakowy zestaw,
- w drugiej – na podstawie odpowiedniego algorytmu, każdy uczeń otrzymuje ćwiczenia indywidualnie dopasowane do jego poziomu.
Można to porównać do sztucznej inteligencji, która dostosowuje się do predyspozycji każdego dziecka, więc nawet w bardzo licznej grupie, możemy różnicować zagadnienia.