Jak oswoić złość? – scenariusz zajęć dla klas 6-8
Następnie uczniowie prezentują to, co ustalili, a nauczyciel podsumowuje oznaki złości jednocześnie tłumacząc co mogą one oznaczać.
Napięcie mięśni, zaciśnięcie szczęki i zaciśnięte dłonie – pojawiają się ponieważ nasz organizm zwiększa przepływ krwi w te miejsca, dając siłę obronną przez zagrożeniem. Nasz organizm wysyła nam krew tam, gdzie będzie potrzebna żeby mieć siły do walki lub ucieczki.
Ucisk w brzuchu, ucisk w gardle, fala gorąca, przyśpieszony/spowolniony oddech, ból głowy, ucisk w klatce piersiowej – jako efekt uboczny wzrostu poziomu adrenaliny we krwi, która ma nas zmobilizować do działania.
Nadmierna potliwość – emocje podwyższają temperaturę, a to sprawia, że organizm broni się przed przegrzaniem włączając „klimatyzację” w postaci pocenia.
Przyśpieszone bicie serca – serce pracuje szybciej, aby móc przepompować większą, niż zazwyczaj, ilość krwi, która wpada do serca pod wielkim ciśnieniem.
Umysł w słoiku – doświadczenie (5minut)
Do tego doświadczenia potrzebny jest niewielki słoik do którego wrzucamy odrobinę brokatu w trzech kolorach, łyżeczkę gliceryny, 3/4 słoika ciepłej wody. Każdy kolor brokatu symbolizuje coś innego: myśli, emocje i nasze zachowania. Nauczyciel tłumaczy uczniom, że kiedy jesteśmy spokojni to nasza głowa wygląda podobnie jak ten słoik kiedy stoi, wtedy też łatwo jest się nam cieszyć codziennością i dogadywać z innymi. Kiedy jednak doświadczamy silnych emocji, głowa zaczyna nam buzować (potrząsamy mocniej słoikiem mieszając wszystkie składniki). Wtedy przestajemy jasno myśleć i robimy rzeczy, których normalnie byśmy nie zrobili. Jeśli jednak na moment się zatrzymamy, brokat znów opadnie na dno – tak jak spokój wraca do naszej głowy. Dlatego warto umieć rozpoznać w sobie sygnały, jakie wysyła nam nasze ciało, wyłapać pierwsze objawy złości i na tym etapie zastosować różne sposoby jej opanowania.
Wykonanie słoików można zaproponować również uczniom, jako narzędzie wspierające wyciszenie (obserwacja spadającego brokatu działa wyciszająco).
Sposoby na opanowanie własnej złości – burza mózgów (10 min)
Nauczyciel pyta uczniów o znane im sposoby radzenia sobie z własna złością, zapisuje wszystkie na tablicy dzieląc je na akceptowane społecznie i nieakceptowane.Przykłady: liczenie do dziesięciu, głęboki oddech, poruszanie głową w prawo i w lewo, uderzenie w poduszkę, wysiłek fizyczny, rysunek złości, rzucanie kulkami do kosza, taniec, targanie kartek, napicie się wody, ochlapanie twarzy zimną wodą.
Podsumowując pomysły uczniów, warto również wspomnieć, że wszystkie te sposoby należy ćwiczyć kiedy jesteśmy spokojni, a więc należy codziennie poświęcić kilka minut na taki trening. W silnych emocjach nasz mózg sięga po rzeczy już dla siebie znane.
Runda końcowa – 5 minut
Każdy z uczniów ponownie mówi w jakiego zwierzaka mógłby zamienić się teraz, po zakończeniu lekcji. Czy coś się zmieniło?
Szukasz pomysłu jak poprowadzić lekcję ? Sprawdź nasze scenariusze zajęć:
sprawdź