Nadszedł koniec trzeciej klasy.
Scenariusz zajęć dla 3 klasy szkoły podstawowej.
Cele – przewidywane osiągnięcia ucznia:
- Uczeń wypowiada się o mijających trzech latach nauki i wartościach ważnych w codziennym życiu.
- Uczeń nazywa emocje pojawiające się w trudnych sytuacjach życia codziennego.
- Uczeń zna sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu.
- Uczeń rozwiązuje łamigłówki logiczne (rebusy, puzzle, rozsypanki literowe, zagadki matematyczne).
- Uczeń potrafi współpracować z rówieśnikami w grupie.
- Uczeń potrafi posługiwać się łatwymi aplikacjami na smartofna/tableta oraz komputerem.
Metody nauczania:
- Pogadanki.
- Metoda poszukująca.
- Współpraca z innymi w grupie.
- Burza mózgów.
- Zabawy interaktywne z tablicą multimedialną.
- Praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- Tablica multimedialna.
- Tablet z aplikacją do skanowania kodów QR.
- Komputer.
- Głośniki.
- Koperty z numerami od 1 do z ukrytymi w środku kodami QR.
Praca powinna być dopasowana do ilości uczniów w klasie (praca w grupach), lub do możliwości sprzętowych.
Scenariusz jest możliwy do zrealizowaniu przy jednym tablecie. W tym wypadku dzieci pracują wspólnie jako klasa.
Przebieg lekcji:
- Powitanie uczniów. Wprowadzenie do tematu zakończenia roku szkolnego i klasy 3. Prośba, by jeden z uczniów ułożył puzzle znajdujące się pod linkiem. Obrazek:
- Krótka pogadanka. Nauczyciel pyta czy uczniowie pamiętają jakie emocje towarzyszyły im podczas ostatnich 3 lat w szkole.
- Rozpoczęcie zabawy. Po każdym rozwiązanym zadaniu będziemy mogli odkryć kod QR ukryty w jednej z kopert rozwieszonych w sali. Po zeskanowaniu kodu przez tablet odsłuchamy krótkiego opisu wartości i emocji, które towarzyszą nam w szkole.
A. Zadanie 1
Odszyfrujcie hasło przy użyciu wskazówek:
Alfabet do rozwiązania zadania znajduje się w załączniku, do pobrania na dole strony.
Hasło: STRACH
Po odczytaniu hasła uczniowie mogą odnaleźć kopertę nr 1 i zeskanować kod, który się w niej znajduje. Uczniowie słuchają nagrania ukrytego pod kodem, a następnie dzielą się swoimi sposobami na radzenie sobie ze strachem.
B. Zadanie 2
Uczniowie w jak najszybszym czasie muszą rozwiązać zadanie znajdujące się pod linkiem. Dopasowanie zdjęć do nazwy emocji. Po rozwiązaniu zadania mogą odszukać kopertę nr 2 i zeskanować kod QR. Uczniowie po odsłuchaniu nagrania rozmawiają o sytuacjach, w których ktoś był dla nich serdeczny.
C. Zadanie 3
LUSTRZANE EMOCJE. Wybrany uczeń zapisuje nazwę emocji po jednej stronie tabeli, zasłania tablice multimedialną w ten sposób, by pozostali widzieli tylko lustrzane odbicie słowa. Pozostali uczniowie odczytują hasło link. Po odgadnięciu 5 haseł uczniowie odnajdują kopertę nr 3 i skanują kod QR. Uczniowie odsłuchują nagrania i rozmawiają kiedy tolerancja jest ważna.
D. Zadanie 4
Współpraca i zabawa to podstawa. Uczniowie wspólnie tworzą remix piosenki przy pomocy śmiesznych DJów ze strony link. Po ustaleniu najlepszej wersji klasa wspólnie tańczy. Po zabawie uczniowie odnajdują kopertę nr 4 i skanują kod QR. Uczniowie słuchają nagrania.
E. Zadanie 5
Uczniowie rywalizują w drużynach rozwiązując krótki quiz związany ze szkołą. Drużyny mogą rywalizować jednocześnie, lub grać jedna po drugiej (w tym wypadku drużyny nie mogą obserwować rozgrywki drużyny przeciwnej). Quzi pod linkiem. Po wyłonieniu zwycięskiej drużyny uczniowie odnajdują kopertę nr 5 i skanują kod QR. Po odsłuchaniu nagrania uczniowie rozmawiają o zasadach fair play.
F. Zadanie 6
Tworzymy chmurę wyrazową link. Każdy uczeń wpisuje jedno słowo, które kojarzy mu się z ostatnimi trzema latami w szkole. Gotowe dzieło zostaje wydrukowane i wręczone każdemu uczniowi na pamiątkę ukończenia 3 klasy. Uczniowie odszukują kopertę nr 6 i dosłuchują nagrania.
4. Zakończenie lekcji i pożegnanie z uczniami.
Autorka tekstu: Pani Agata Ferdyn-Antosik, która zajęła pierwsze miejsce w Konkursie dla Nauczycieli na najciekawszy scenariusz zajęć wychowawczych z wykorzystaniem nowych technologii w kategorii: scenariusze dla klas 1-3 szkół podstawowych.