Platforma LearnigApps – nowa forma zdalnej aktywności
Nauczycielka Jadwiga odrywa pisak od tablicy, odwraca się w stronę klasy i zadaje pytanie. Franek podnosi rękę, jest aktywny na każdej lekcji historii. To znaczy był jakiś czas temu, kiedy przychodził do klasy. Teraz edukacja odbywa się zdalnie, nie ma tutaj nauczyciela z pisakiem i suchościeralnej tablicy – centrum klasy, w które zwrócone jest całe to towarzystwo pragnące zdobywać wiedzę. Teraz jest laptop z kamerką, ciepły kocyk, kubek z herbatką, figurki ulubionych postaci z gry, telefon i 1001 drobiazgów, które w każdej chwili mogą zawalczyć o uwagę Franka. Jakie zadanie dostanie Franek, żeby mógł wykazać się swoją wiedzą z historii podczas zdalnej lekcji? Możliwości jest wiele, a firmy z tygodnia na tydzień dostarczają ich coraz więcej i to jest dobre, bo przynajmniej nie zostaniesz porzucona/y na pastwę ,,wirtualnej rzeczywistości”, tylko będzie wsparcie. Jednym z wariantów dla Franka jest platforma LearnigApps – nie jest to nowe miejsce, ale teraz nabrało nowego znaczenia. Dzieci poruszają się w świecie aplikacji jak żabki w stawie, więc nie ma żadnych oporów, żeby Twój uczeń zbudował taką prostą aplikację, która przybierze kształt ćwiczenia interaktywnego na LearnigApps.
Pani Jadwiga podejmuje próbę:
- Franek czy Ty znasz taki program telewizyjny ,,milionerzy’’?
- Pewnie! Mój dziadek siada wieczorem przed telewizorem i próbuje swoich sił, on akurat gra o honor i podziw babci, nie o milion.
- Zrobisz na zadanie domowe taki quiz z historii? Sprawdzę go i przeprowadzę z klasą na lekcji zdalnej, oczywiście powiem wszystkim, że jesteś autorem. Masz tutaj link do platformy learningapps.org, załóż sobie konto, zrób quiz i prześlij mi link, sprawdzę, ocenię i zaprezentuję klasie na Microsoft Teams.
Taka instrukcja dla ucznia często jest wystarczająca, bo technologia to dla niego pestka. Dla mnie nie. Ja jestem z innego pokolenia, czasami, kiedy dzieci opowiadają mi o nowych aplikacjach, to czuję się jak skostniały dinozaur, wszystkiego muszę uczyć się od początku. Tak samo było z learningaps.org, ale na szczęście platforma jest dużo łatwiejsza niż się spodziewałam. Zaskoczyła mnie ilość zasobów, które tam znalazłam, setki ćwiczeń z każdego przedmiotu.
Możemy z nich korzystać, przerabiać je na własne potrzeby lub budować zupełnie od podstaw, ta czynność niewiele się różni od pisania tekstu w Word – ten sam poziom trudności. Zaczynamy od założenia konta, wystarczy email, login i hasło i konto gotowe.
Platforma jest w 100% darmowa. Na głównej stronie jest przycisk ,,zobacz tutorial” i nie jest to długi film instruktażowy, który sklei nam powieki, ale ,,komiksowe dymki”, które poprowadzą Cię sprawnie po kilku najważniejszych miejscach – krótko i na temat.
Jakie typy ćwiczeń znajdziesz lub stworzysz na learningapps.org?
1) Pasujące pary, gdzie łączymy ze sobą elementy typu: obraz i słowo, dźwięk i słowo, słowo i tłumaczenie. Zobacz przykład.
2) Grupowanie – przyporządkowujemy słowa do kategorii. Zobacz przykład.
3) Oś liczbowa – układanie wydarzeń na osi czasu. Zobacz przykład.
4) Podpisz element na mapie lub ilustracji. Zobacz przykład.
5) Quiz Franka – ,,milionerzy’’
6) Krzyżówka, wisielec, tekst z lukami i wiele innych, możesz również łączyć wiele typów ćwiczeń i tworzyć autorską aplikację.
Jak edytować ćwiczenie znalezione lub nadesłane przez ucznia? W lewym dolnym rogu pod aplikacją znajduje się niebieski przycisk ,,utwórz podobną aplikację”.
Po kliknięciu wyświetli się w tryb edycji, a dokładniej zobaczysz zaokrąglone ramki z tekstem i możesz go dowolnie pozmieniać. Tak samo wygląda tworzenie aplikacji – wpisywanie tekstu w okienka i wstawianie elementów, które potrzebujesz, tj. obrazków, dźwięków czy filmków. Aby zapisać zmiany trzeba zjechać na dół strony, po drodze będzie jeszcze kilka podpowiedzi, na końcu przycisk ,,zobacz podgląd i zakończ”. Możesz sprawdzić, czy efekt końcowy spełnia Twoje oczekiwania i zatwierdzić. Aplikację możesz zapisać dla siebie lub opublikować dla całej społeczności LearnigApps. Organizowanie ćwiczeń na platformie jest również bardzo łatwe. Po zalogowaniu zobaczysz na pasku, w prawym górnym rogu dwie zakładki: ,,Moje klasy” i ,,moje foldery”. Możesz tworzyć foldery dla swoich klas i zapamiętywać w nich ćwiczenia, dzięki czemu wszystko masz jednym miejscu.
Tworzenie ćwiczeń na platformie, to dla ucznia bardzo ciekawa alternatywa zadania domowego. Podczas wykonywania aplikacji, łączy wiedzę z wybranego przedmiotu z technologią, a nauczyciel może to wykorzystać na lekcji, więc żywot pracy domowej nie kończy się na ocenie. To nie musi być quiz, uczeń może stworzyć swoją autorską aplikację, wtedy włączony zostanie również element kreatywności. Pani Jadwiga i wielu innych nauczycieli widzą, że świat wygląda zupełnie inaczej niż 10 lat temu i chętnie włączają nowinki technologiczne do edukacji, dzięki czemu forma pracy jest urozmaicona, a uczniowie odbierają takie nowości bardzo pozytywnie, dlatego zachęcam do korzystania z takiej formy pracy, dzielenia się wnioskami i obserwacjami w komentarzach na fanpage portalu edukacyjnego MWS.