10 filmów, które powinien zobaczyć każdy nowoczesny nauczyciel
“Have you met Ted?” chciałoby się rzec cytując Barneya z serialu “Jak poznałem Waszą matkę?” . Nie o Tedzie jednak, a o TEDzie będzie mowa.
TED czyli Technology, Entertainment and Design (Technika, Rozrywka i Design) to marka konferencji naukowych organizowanych przez Sapling Foundation. Są to konferencje na bardzo różne tematy, zgodnie z hasłem przewodnim “Idei wartych propagowania”. Każdy z prelegentów ma 18 minut na wypowiedź. Wśród mówców biorących udział w konferencjach TED znalazło się wielu wybitnych naukowców, polityków czy przedsiębiorców (Richard Dawkins, Bill Gates, Stephen Hawking, Edward Snowden a nawet Monica Lewinsky).
Dzięki technologii nie musimy wydawać kilku tysięcy złotych na bilet do USA czy innych zakątków świata, żeby wziąć udział w konferencji. Nie musimy nawet wstawać z fotela. Możemy to zrobić online. Na stronie ted.com znajdziemy tysiące zapisów wideo niezwykle wartościowych i inspirujących TEDowych prelekcji.
Poniżej lista 10 najciekawszych moim zdaniem materiałów, które powinien zobaczyć każdy nowoczesny nauczyciel. Wszystkie wybrane filmy mają napisy w języku polskim.
Ken Robinson twierdzi, że szkoły zabijają kreatywność
Niezwykle ciekawe i zabawne (w iście brytyjskim stylu) wystąpienie na temat systemu szkolnictwa. Jak mamy uczyć dzieci i młodzież, skoro nikt z nas nie wie jak będzie wyglądał świat za kilkanaście lat? Czy rozwój wiedzy i kreatywności w szkole powinien iść w parze? I przede wszystkim: jak można odkryć nieoczywisty talent dziecka? Świetna prelekcja Sir Kena Robinsona – eksperta kreatywności.
Dlaczego zajęcia w szkole powinny zaczynać się później dla nastolatków?
Nasz organizm ma nieco inne potrzeby i możliwości w zależności od wieku. Przeciętny nastolatek potrzebuje minimum 8 godzin snu na dobę. Zajęcia w szkołach zaczynają się najczęściej o 8:00. Kiedy ciało nastolatka zaczyna uwalniać melatoninę, która powoduje, że jesteśmy senni? Jak stan ciągłego niewyspania wpływa na psychikę? W jakich godzinach mózg nastolatka jest najbardziej chłonny wiedzy? Na te i inne pytania odpowiada w swojej prelekcji Wendy Troxel – badaczka snu i matka nastolatka.
Twórcze podejście do zapewnienia dzieciom powodzenia w szkole
Olympia Della Flora to amerykańska nauczycielka, która dzieli się swoimi sposobami radzenia sobie z uczniami, którzy mają trudności w szkole. Wg Olympii poza wiedzą, szkoła powinna uczyć również radzenia sobie z emocjami i trudnościami. Jej kreatywne podejście do wykorzystywania posiadanych zasobów może stać się inspiracją dla innych nauczycieli na całym świecie. “Małe zmiany mogą dać wielkie wyniki”.
Uczmy opanowania materiału, nie zdobywania ocen
Nauczyciel Sal Khan z początku tworzył proste tutoriale dla swojej rodziny. Dziś jego Khan Academy ma ponad 42 miliony użytkowników z większości krajów świata, a kursy wideo dotyczą szerokiego spektrum tematów – od ekonomii, poprzez medycynę aż do historii sztuki. Wg Sala system szkolnictwa opiera się na zdawaniu testów. Jeśli zdajemy test na 95%, otrzymujemy bardzo dobrą ocenę i idziemy dalej, poznając kolejny, bardziej zaawansowany materiał. Co jednak z tymi brakującymi 5% wiedzy (i to w przypadku bardzo dobrego ucznia)? Jak możemy przechodzić do budowania kolejnych pięter domu naszej wiedzy, jeśli mamy dziury w fundamentach? Bardzo ciekawe spojrzenie na wykorzystywanie nowoczesnych technologii w edukacji powszechnej.
Dlaczego niektórzy z nas nie mają jednego prawdziwego powołania?
Często zadajemy dzieciom pytanie: kim chcesz zostać, kiedy dorośniesz? O ile młodszym dzieciom odpowiedź nie przysparza zwykle kłopotu, o tyle w przypadku pytania młodzieży o ich plany zawodowe na przyszłość – bywa już nieco trudniej. Trudno zresztą im się dziwić, wielu z nas do dziś często ma wątpliwości co do obranej drogi kariery. Facebook powstał w 2004 roku, a dziś po kilkunastu latach mamy wyspecjalizowane agencje z rzeszą pracowników zajmujących się komunikacją w social mediach. Blisko 65% dzisiejszych uczniów szkół podstawowych będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Emilie Wapnick, pisarka i trenerka kariery, opowiada o tym, kim są ludzie “multipotencjalni” i dlaczego elastyczność jest największą zaletą w XXI wieku.
Każde dziecko potrzebuje mistrza
Koleżanka z pracy powiedziała kiedyś Ricie: “Nie płacą mi za lubienie uczniów. Płacą mi za uczenie.” na co Rita odpowiedziała: “Uczniowie nie uczą się od osób, których nie lubią”. Rita Pierson od 40 lat jest nauczycielką. W swojej prelekcji opowiada jak ważne w zawodzie nauczyciela są relacje międzyludzkie. Mówi też o tym, dlaczego nauczyciele powinni być świetnymi aktorami. Niezwykle zabawne i wzruszające wystąpienie o tym, jak można zmienić czyjeś życie na lepsze.
Nauczmy dzieciaki kodować
Mitch Resnick jest profesorem i dyrektorem grupy Lifelong Kindergarten w Massachusetts Institute of Technology Media Lab. Jest również pomysłodawcą serii zabawek Lego Mindstorms. Jego grupa Lifelong Kindergarten stworzyła Scratch – edukacyjny obiektowy język programowania, którego mogą uczyć się dzieci od 8 roku życia. W oparciu o Scratcha stworzono część scenariuszy ogólnopolskiego programu edukacyjnego #SuperKoderzy, prowadzonego przez Fundację Orange w szkołach podstawowych. Przypomnijmy, że również roboty Jimu programuje się przy użyciu Scratcha, na stronie: www.jimurobot.pl dostępne są bezpłatne scenariusze zajęć. Dlaczego warto uczyć dzieci kodować? Co sprawia, że Scratch jest bardziej przystępny niż inne języki programowania? Masa interesujących przykładów i ciekawe spojrzenie nie tyle na naukę kodowania, co na naukę poprzez kodowanie.
Sugata Mitra pokazuje jak dzieci uczą się nawzajem
Niezwykle ciekawe wystąpienie (choć nie najlepiej nagrane – ale naprawdę warto przebrnąć przez to buczenie w tle) opisujące serię eksperymentów przeprowadzonych w Indiach. Pokazują on w jaki sposób dzieci uczą się od siebie wzajemnie. Nie jest to najbardziej porywająca prelekcja (szczególnie jak na poziom konferencji TED), ale jeśli chodzi i jej treść – niezwykle wartościowa.
Kiran Bir Sethi uczy dzieci przejmowania inicjatywy
Kiran jest założycielką nowatorskiej szkoły Riverside w Ahmedabadzie w Indiach. Jej specyficzna metoda nauki opiera się na angażowaniu dzieci do działania, szczególnie w środowisku lokalnym. Wpływa to na postawę dzieci i jest widoczne w wynikach z wszystkich przedmiotów typowo szkolnych. Niezwykle inspirujące wideo pokazujące jak może tworzyć nowoczesną edukację, niezależnie od środków finansowych.
Jak proste pomysły prowadzą do odkryć naukowych
Adam Savage to amerykański inżynier, znany szerszej publiczności jako prowadzący program Pogromcy Mitów. W swoim wystąpieniu na podstawie ciekawych przykładów opowiada o tym, jak czasami nawet proste pytania potrafią doprowadzić nas do niezwykle skomplikowanych i zaskakujących odpowiedzi. Opowieść o tym, co w nauce jest najbardziej fascynujące.