Tablice interaktywne

Co to jest tablica interaktywna i jak działa?

W dobie programów rządowych (np. Aktywna Tablica), które dofinansowują zakup narzędzi takich jak tablica interaktywna, wiele szkół zadaje sobie pytanie czym właściwe jest to urządzenie, czym powinno się charakteryzować i jak wspiera ono proces nauczania? 

Tablica interaktywna nie jest urządzeniem samodzielnym i aby zaoferować pełnię możliwości musi być częścią zestawu, który zawiera także: 

  1. Projektor, który rzuca obraz na powierzchnię tablicy. 
  2. Komputer, który będzie odpowiedzialny za generowanie treści wyświetlanej przez projektor na powierzchni tablicy interaktywnej i będzie z nią współpracował. 

W tym zestawie tablica będzie urządzeniem dostarczającym funkcję dotyku do wyświetlanej treści. Będzie w zasadzie działać jak duży ekran dotykowy, który w zależności od technologii, w jakiej wykonano tablicę, może być obsługiwany za pomocą palca (technologia optyczna, pozycjonowania w podczerwieni, pojemnościowa) lub specjalnego pisaka (technologia elektromagnetyczna). 

Oczywiście w skład pełnego zestawu wchodzić będzie jeszcze kilka rzeczy, takich jak system mocowania do tablicy i projektora, okablowanie czy dodatkowe głośniki, gdyż te dostępne w komputerze czy projektorze są zwykle niewystarczające. 

Tablice interaktywne umożliwiają wyświetlanie dowolnej zawartości komputera, programów Microsoft Office, stron www, zdjęć czy filmów w dowolnym formacie. Jednak najważniejszą jej cechą jest pełna interakcja z użytkownikiem. Prelegent stojąc przy tablicy może obsługiwać dowolny program uruchomiony w komputerze. Na każdym wyświetlonym na tablicy obrazie, zdjęciu czy tekście może pisać, notować, zaznaczać i podkreślać. Wszystkie, naniesione na tablicę notatki można zapisać, a następnie rozesłać pocztą e-mail, umieścić na serwerze szkolnym lub wydrukować. Tablica interaktywna to również oprogramowanie, które znajduje się w zestawie i które dostarcza dodatkowych możliwości czy narzędzi przedmiotowych. 

Czym powinna charakteryzować się dobra tablica interaktywna? 

Temat ten został omówiony w innym artykule dostępnym w poradnikach, zapraszamy do artykułu Na co zwrócić uwagę przy kupnie tablicy? 

Jak tablica interaktywna wspiera proces nauczania? 

  • Skuteczna, interaktywna i wzbogacona prezentacja – uczniowie, słuchacze są bardziej zainteresowani lekcją, skupiają uwagę na zagadnieniu, nie muszą sporządzać notatek. 
  • Intuicyjna i łatwa obsługa komputera za pomocą ekranu dotykowego. 
  • Do pracy z tablicą interaktywną wykorzystującą technologię optyczną, pozycjonowania w podczerwieni lub pojemnościową wystarczy palec lub zwykły wskaźnik/pisak. 
  • Mobilność – wykorzystując mobilny stojak do tablicy, istnienie możliwość współdzielenia jej pomiędzy salami lekcyjnymi, co pozwala na oszczędności w budżecie szkoły a przede wszystkim uniezależnia nauczycieli od dostępności pracowni komputerowej.  
  • Bezpieczeństwo i wygoda użytkowania – projektory krótkoogniskowe przeznaczone do współpracy z tablicami interaktywnymi oraz akcesoria (np. stojaki do tablic, uchwyty do projektorów) pozwalają uniknąć cienia na wyświetlanym obrazie oraz zadbać o bezpieczeństwo wzroku uczniów, który może zostać uszkodzony przez silne światło wydobywające się z tradycyjnego projektora. 
  • Lepsze wykorzystanie programów multimedialnych, filmów, materiałów dydaktycznych i internetu, poprzez możliwość robienia notatek na stopklatkach i zapisywania ich w formie elektronicznej. 
  • Możliwość obserwacji na dużym ekranie, analizy i natychmiastowego opisu obiektów i zjawisk mikroskopowych przez wszystkich uczestników zajęć w tym samym czasie. 
  • Możliwość prowadzenia na żywo pokazów i eksperymentów na lekcjach biologii, przyrody, chemii, fizyki oraz omawiania wyników w oparciu o widoczne na tablicy wykresy, tabele, zestawienia, do których na bieżąco można wprowadzać dane. 
  • Stały dostęp do informacji – wszystkie zajęcia prowadzone przy użyciu tablicy interaktywnej mogą zostać zapisane, dzięki czemu mogą być wykorzystane w dowolnej chwili na kolejnych zajęciach, np. zajęciach wyrównawczych, lekcjach powtórzeniowych lub w innych klasach w następnych latach.  Dodatkowo można je umieścić na serwerze szkolnym lub rozesłać uczniom pocztą e-mail.