“Cyfrowy Uczeń” to rządowy program rozwijania cyfrowych umiejętności dzieci i młodzieży. Na program w latach 2025–2029 przewidziano kwotę 311,6 mln zł, z czego 260 mln zł ma pochodzić z budżetu państwa, a co najmniej 51,6 mln zł z wkładu własnego organów prowadzących.
Na realizację programu w 2025 roku zaplanowano 55 mln zł ze środków budżetu państwa i co najmniej 13,5 mln wkładu własnego organów prowadzących placówki.
Wzory wniosków
Wnioski można przekazywać w formie elektronicznej.
Harmonogram
- Złożenie wniosków przez dyrektorów do organów prowadzących do 19 września
- Złożenie wniosków przez organy prowadzące do wojewodów do 23 września
- Kwalifikacja wniosków do 25 września
- Przekazanie organom prowadzącym środków finansowych do 31 października
UWAGA: Wnioski mogą być kwalifikowane według dat ich złożenia
Kto może otrzymać wsparcie w 2025 r.?
Publiczne i niepubliczne placówki wychowania przedszkolnego Udział w programie w latach: 2025-2029 | a) przedszkola b) inne formy wychowania przedszkolnego c) oddziały wychowania przedszkolnego w szkołach podstawowych, tzw. “zerówki” |
Publiczne i niepubliczne placówki Udział w programie w latach: 2025-2026 | a) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym: – szkolne schroniska młodzieżowe -pałace młodzieży – młodzieżowe domy kultury – międzyszkolne ośrodki sportowe – ogniska pracy pozaszkolnej – ogrody jordanowskie – pozaszkolne placówki specjalistyczne b) placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego c) placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych d) poradnie psychologiczno-pedagogiczne e) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży f) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania |
Publiczne placówki prowadzone przez ministrów Udział w programie TYLKO w 2025 r. | publiczne placówki, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 1, ust. 12 lub ust. 14a pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wyłączeniem placówek doskonalenia nauczycieli. |
UWAGA: szkoły podstawowe i ponadpodstawowe będą mogły wziąć udział w programie od 2026 r.
Na co można otrzymać wsparcie?
Wsparcie można otrzymać m.in na zakup i modernizację sprzętu:
- komputery stacjonarne, laptopy (w tym Chromebooki), tablety, terminale
- akcesoria i sprzęt towarzyszący, jak szafki do przechowywania, stacje dokujące
- zestawy edukacyjne STEAM, roboty programowalne, mikrokontrolery
- sprzęt VR i AR,
- monitory interaktywne
- pomocne urządzenia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. monitor interaktywny ze specjalistycznym oprogramowaniem)
- sprzęt do modernizacji szkolnej sieci LAN
- specjalistyczne wyposażenie dla szkół zawodowych
UWAGA: Rodzaj sprzętu objętego dofinansowaniem różni się w zależności od placówki, która wnioskuje o dofinansowanie!
Typ placówki | Rodzaj sprzętu objętego wsparciem: |
---|---|
placówki wychowania przedszkolnego | – sprzęt komputerowy (w tym komputery stacjonarne, pracownie terminalowe, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety), specjalistyczne oprogramowanie, cyfrowe materiały edukacyjne, cyfrowe materiały ćwiczeniowe, wykorzystywane do użytku służbowego nauczyciela, – sprzęt komputerowy (w tym komputery stacjonarne, pracownie terminalowe, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety), specjalistyczne oprogramowanie, cyfrowe materiały edukacyjne, cyfrowe materiały ćwiczeniowe, wykorzystywane do bezpośredniej pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); |
placówki | m.in. – dodatkowe wyposażenie dla już posiadanego sprzętu, w tym szafki do przechowywania tego sprzętu, stacje dokujące roboty, mikrokontrolery, technologię wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, monitory interaktywne, – komputery stacjonarne, pracownie terminalowe, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety; |
placówki prowadzone przez ministrów | m.in. – dodatkowe wyposażenie dla już posiadanego sprzętu, w tym szafki do przechowywania tego sprzętu, stacje dokujące roboty, mikrokontrolery, technologię wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, monitory interaktywne, – komputery stacjonarne, pracownie terminalowe, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety; |
Jaka jest wysokość wsparcia finansowego?
Placówki wychowania przedszkolnego
Liczba dzieci | Dotacja z budżetu państwa (80%) | Wkład własny organu prowadzącego (20%)* | Całkowity koszt realizacji zadania |
---|---|---|---|
Do 100 | 15 000 zł | 3750 zł | 18 750 zł |
101-200 | 30 000 zł | 7500 zł | 37 500 zł |
Powyżej 200 | 45 000 zł | 11 250 zł | 56 250 zł |
Placówki
Dotacja z budżetu państwa (80%) | Wkład własny organu prowadzącego (20%)* | Całkowity koszt realizacji zadania |
---|---|---|
75 000 zł | 18 750 zł | 93 750 zł |
Placówki prowadzone przez ministrów
Dofinansowanie z budżetu państwa (100%) |
75 000 zł |
*Wkład własny (dot. placówek wychowania przedszkolnego i placówek) – minimum 20% wartości dofinansowania; może mieć formę finansową albo rzeczową (sprzęt komputerowy, pomoce dydaktyczne lub narzędzia z zakresu nowoczesnych technologii)
Jakie są warunki udziału w programie?
Typ placówki | Rodzaj sprzętu objętego wsparciem: |
---|---|
placówki wychowania przedszkolnego | – wskazanie, w jaki sposób nauczyciele placówki zostaną przygotowani do efektywnego wykorzystania wsparcia otrzymanego w ramach programu, – wskazanie, w jakim zakresie wsparcie otrzymane w przyczyni się do realizacji zadań placówki wychowania przedszkolnego wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. |
placówki | – uzupełnienie w SIO danych w zakresie sprzętu komputerowego i innego sprzętu cyfrowego, – wskazanie, w jaki sposób nauczyciele placówki zostaną przygotowani do efektywnego wykorzystania wsparcia otrzymanego w ramach programu, – nieotrzymanie wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi takich samych jak wnioskowany sprzęt, pomoce dydaktyczne lub narzędzia, w okresie ostatnich 4 lat przed datą złożenia wniosku o udział w programie (nie dotyczy wsparcia finansowego otrzymanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności). |
placówki prowadzone przez ministrów | – wskazanie, w jaki sposób wsparcie otrzymane przyczyni się do realizacji zadań zgodnych z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa i celami PTCE, dotyczących: – poprawnego metodycznie wykorzystywania sprzętu zakupionego w ramach inwestycji C2.2.1, – myślenia komputacyjnego, umiejętności w zakresie skutecznego nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych – matematyki, fizyki, chemii, informatyki, biologii i geografii, – wykorzystywania w pracy nauczyciela ZPE i jej zasobów. |