Cyfrowy Uczeń” to rządowy program rozwijania cyfrowych umiejętności dzieci i młodzieży. Na program w latach 2025–2029 przewidziano kwotę 311,6 mln zł, z czego 260 mln zł ma pochodzić z budżetu państwa, a co najmniej 51,6 mln zł z wkładu własnego organów prowadzących.  
Na realizację programu w 2025 roku zaplanowano 55 mln zł ze środków budżetu państwa i co najmniej 13,5 mln wkładu własnego organów prowadzących placówki. 

Wzory wniosków  

Wnioski można przekazywać w formie elektronicznej.


Harmonogram   

  • Złożenie wniosków przez dyrektorów do organów prowadzących do 19 września 
  • Złożenie wniosków przez organy prowadzące do wojewodów do 23 września  
  • Kwalifikacja wniosków do 25 września 
  • Przekazanie organom prowadzącym środków finansowych do 31 października  

UWAGA: Wnioski mogą być kwalifikowane według dat ich złożenia 


Kto może otrzymać wsparcie w 2025 r.?  

Publiczne i niepubliczne placówki wychowania przedszkolnego
Udział w programie w latach: 2025-2029
a) przedszkola 
b) inne formy wychowania przedszkolnego 
c) oddziały wychowania przedszkolnego w szkołach podstawowych, tzw. “zerówki” 
Publiczne i niepubliczne placówki
Udział w programie w latach: 2025-2026
a) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym: 
– szkolne schroniska młodzieżowe
-pałace młodzieży
– młodzieżowe domy kultury
– międzyszkolne ośrodki sportowe
– ogniska pracy pozaszkolnej
– ogrody jordanowskie
– pozaszkolne placówki specjalistyczne
b) placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego
c) placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych
d) poradnie psychologiczno-pedagogiczne
e) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży
f) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
Publiczne placówki prowadzone przez ministrów
Udział w programie TYLKO w 2025 r.
publiczne placówki, o których mowa w art. 8 ust. 6, ust. 7 pkt 1, ust. 12 lub ust. 14a pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wyłączeniem placówek doskonalenia nauczycieli.

UWAGA: szkoły podstawowe i ponadpodstawowe będą mogły wziąć udział w programie od 2026 r.  

Na co można otrzymać wsparcie? 

Wsparcie można otrzymać m.in na zakup i modernizację sprzętu: 

  • komputery stacjonarne, laptopy (w tym Chromebooki), tablety, terminale
  • akcesoria i sprzęt towarzyszący, jak szafki do przechowywania, stacje dokujące
  • zestawy edukacyjne STEAM, roboty programowalne, mikrokontrolery
  • sprzęt VR i AR,
  • monitory interaktywne
  • pomocne urządzenia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. monitor interaktywny ze specjalistycznym oprogramowaniem)
  • sprzęt do modernizacji szkolnej sieci LAN
  • specjalistyczne wyposażenie dla szkół zawodowych

UWAGA: Rodzaj sprzętu objętego dofinansowaniem różni się w zależności od placówki, która wnioskuje o dofinansowanie! 

Typ placówkiRodzaj sprzętu objętego wsparciem:  
placówki wychowania przedszkolnego – sprzęt komputerowy (w tym komputery stacjonarne, 
pracownie terminalowe, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety), specjalistyczne oprogramowanie, cyfrowe materiały edukacyjne, cyfrowe materiały ćwiczeniowe, wykorzystywane do użytku służbowego nauczyciela, 
– sprzęt komputerowy (w tym komputery stacjonarne, 
pracownie terminalowe, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety), specjalistyczne oprogramowanie, cyfrowe materiały edukacyjne, cyfrowe materiały ćwiczeniowe, wykorzystywane do bezpośredniej pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); 
placówki  m.in.  
– dodatkowe wyposażenie dla już posiadanego sprzętu, w tym szafki do przechowywania tego sprzętu, stacje dokujące roboty, mikrokontrolery, technologię wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, monitory interaktywne, 
– komputery stacjonarne, pracownie terminalowe, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety; 
placówki prowadzone przez ministrówm.in.  
– dodatkowe wyposażenie dla już posiadanego sprzętu, w tym szafki do przechowywania tego sprzętu, stacje dokujące roboty, mikrokontrolery, technologię wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, monitory interaktywne, 
– komputery stacjonarne, pracownie terminalowe, laptopy, laptopy przeglądarkowe, tablety; 

Jaka jest wysokość wsparcia finansowego? 

Placówki wychowania przedszkolnego 

Liczba dzieci Dotacja z budżetu państwa (80%) Wkład własny organu prowadzącego (20%)Całkowity koszt realizacji zadania 
Do 100 15 000 zł 3750 zł 18 750 zł  
101-200 30 000 zł 7500 zł 37 500 zł 
Powyżej 200  45 000 zł 11 250 zł 56 250 zł  

Placówki  

Dotacja z budżetu państwa (80%) Wkład własny organu prowadzącego (20%)Całkowity koszt realizacji zadania 
75 000 zł 18 750 zł 93 750 zł  

Placówki prowadzone przez ministrów 

Dofinansowanie z budżetu państwa (100%)
75 000 zł

*Wkład własny (dot. placówek wychowania przedszkolnego i placówek) – minimum 20% wartości dofinansowania; może mieć formę finansową albo rzeczową (sprzęt komputerowy, pomoce dydaktyczne lub narzędzia z zakresu nowoczesnych technologii) 


Jakie są warunki udziału w programie? 

Typ placówkiRodzaj sprzętu objętego wsparciem:  
placówki wychowania przedszkolnego – wskazanie, w jaki sposób nauczyciele placówki zostaną przygotowani do efektywnego wykorzystania wsparcia otrzymanego w ramach programu, 
– wskazanie, w jakim zakresie wsparcie otrzymane w przyczyni się do realizacji zadań placówki wychowania przedszkolnego wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. 
placówki  – uzupełnienie w SIO danych w zakresie sprzętu komputerowego i innego sprzętu cyfrowego,  
– wskazanie, w jaki sposób nauczyciele placówki zostaną przygotowani do efektywnego wykorzystania wsparcia otrzymanego w ramach programu,  
– nieotrzymanie wsparcia finansowego na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi takich samych jak wnioskowany sprzęt, pomoce dydaktyczne lub narzędzia, w okresie ostatnich 4 lat przed datą złożenia wniosku o udział w programie (nie dotyczy wsparcia finansowego otrzymanego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności). 
placówki prowadzone przez ministrów– wskazanie, w jaki sposób wsparcie otrzymane przyczyni się do realizacji zadań zgodnych z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa i celami PTCE, dotyczących: 
– poprawnego metodycznie wykorzystywania sprzętu zakupionego w ramach inwestycji C2.2.1, 
– myślenia komputacyjnego, umiejętności w zakresie skutecznego nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych – matematyki, fizyki, chemii, informatyki, biologii i geografii, 
– wykorzystywania w pracy nauczyciela ZPE i jej zasobów. 

Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17.09.2025 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 – „Cyfrowy Uczeń”