„Aktywna tablica” to rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Na program w latach 2020–2024 przewidziano kwotę 361 mln 455 tys. zł, z czego 290 mln zł ma pochodzić z budżetu państwa. Na realizację programu w 2024 roku przeznaczono z budżetu państwa 55 mln zł. Program będzie finansowany w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.
Przyznana kwota wsparcia z budżetu państwa to ponad 54 mln zł + 20% wkładu własnego organów prowadzących szkoły.
Wykaz szkół zakwalifikowanych do objęcia wsparciem finansowym w 2024 r.:
Beneficjenci programu
14 000 zł + 3 500 zł wkładu własnego
Co możesz kupić:
- laptop z zestawem wideokonferencyjnym do zdalnej nauki,
- zestaw dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowy zestaw słuchawek i mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze,*
- tablica interaktywna:
- tablica interaktywna z projektorem ultrakrótkoogniskowym,
- tablica interaktywna bez projektora ultrakrótkoogniskowego,
- projektor lub projektor ultrakrótkoogniskowy,
- głośniki lub inne urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku,
- interaktywny monitor dotykowy o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali.
35 000 zł + 8 750 zł wkładu własnego
Co możesz kupić:
- laptop z zestawem wideokonferencyjnym do zdalnej nauki,* **
- zestaw dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowy zestaw słuchawek i mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze,* **
- pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii:
- psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami koncentracji i uwagi (w tym z ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADD Attention Deficit Disorder), z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią,
- procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem,
- dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji (ACC – Augmentative and Alternative Communications), w szczególności dla uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi, porażeniami,
- dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim,
- dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione w podpunkcie lit. c 1-4 z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej,
- specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzia do terapii, o których mowa w lit. c, wykorzystywanego w TIK,
- komputer stacjonarny lub laptop, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych, narzędzi do terapii lub oprogramowania, o których mowa odpowiednio w lit. c lub d.
* Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły z przeznaczeniem na zakup laptopów z zestawami wideokonferencyjnymi do zdalnej nauki, albo zestawów dla nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wynosi 14 000 zł.
** Nie dotyczy szkół, które otrzymały wsparcie finansowe w latach 2017-2019
35 000 zł + 8 750 zł wkładu własnego
Co możesz kupić:
- laptop z zestawem wideokonferencyjnym do zdalnej nauki,* **
- zestaw dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowy zestaw słuchawek i mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze,* **
- notatniki brajlowskie,
- linijki brajlowskie,
- inne urządzenia brajlowskie stanowiące połączenie funkcji notatnika i linijki brajlowskiej,
- komputer stacjonarny lub laptop dla uczniów niewidomych, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych, o których mowa w podpunktach a-c.
* Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla szkoły z przeznaczeniem na zakup laptopów z zestawami wideokonferencyjnymi do zdalnej nauki, albo zestawów dla nauczycieli do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wynosi 14 000 zł.
** Nie dotyczy szkół, które otrzymały wsparcie finansowe w latach 2017-2019
14 000 zł + 3 500 zł wkładu własnego
Co możesz kupić:
- laptop z zestawem wideokonferencyjnym do zdalnej nauki,*
- zestaw dla nauczyciela do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w skład którego wchodzą: laptop, dodatkowa kamera internetowa, dodatkowy zestaw słuchawek i mikrofon, statyw, tablet graficzny lub tablet innego rodzaju służący w szczególności do rysowania elementów graficznych na komputerze lub monitorze,*
- tablica interaktywna:
- tablica interaktywna z projektorem ultrakrótkoogniskowym,
- tablica interaktywna bez projektora ultrakrótkoogniskowego,
- projektor lub projektor ultrakrótkoogniskowy,
- głośniki lub inne urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku,
- interaktywny monitor dotykowy o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali,
- specjalistyczne oprogramowanie lub materiały edukacyjne, wykorzystujące TIK, takie jak wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki.
100 000 zł + 25 000 zł wkładu własnego
Co możesz kupić:
- drukarki brajlowskie,
- drukarki druku wypukłego,
- drukarki 3D.
Masz pytania dotyczące programu Aktywna Tablica?
Skontaktuj się z nami: +48 795 55 99 33
Pytania i odpowiedzi:
kliknij aby rozwinąć
Kto może wziąć udział w programie Aktywna Tablica?
- szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu, w latach 2017-2019 (wsparcie w wysokości: 14 000 zł + wkład własny)
- szkoły podstawowe (również te, które skorzystały z pierwszej edycji programu w latach 2017-2019) kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (wsparcie w wysokości: 35 000 zł + wkład własny)
- szkoły podstawowe kształcące uczniów niewidomych (wsparcie w wysokości: 35 000 zł + wkład własny)
- szkoły ponadpodstawowe (wsparcie w wysokości: 14 000 zł + wkład własny)
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (SOSW) dla uczniów niewidomych lub słabowidzących (wsparcie w wysokości: 100 000 zł + wkład własny)
- szkoły, które nie skorzystały z programu w latach 2020-2023 (wsparcie w wysokości: jak wyżej)
Jakie wymagania muszą spełniać szkoły przystępujące do programu?
szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017–2019 | szkoły ponadpodstawowe |
- posiadają dostęp do Internetu o symetrycznej przepustowości co najmniej 30 Mb/s
- posiadają co najmniej jeden pakiet następujących urządzeń i oprogramowania przypadających na jedną wnioskowaną tablicę interaktywną lub jeden wnioskowany interaktywny monitor dotykowy:
- laptop dla nauczyciela lub inne mobilne urządzenie mające funkcje komputera wraz z:
- preinstalowanym systemem operacyjnym,
- oprogramowaniem biurowym,
- oprogramowaniem antywirusowym,
- oprogramowaniem zabezpieczającym przed dostępem do treści niepożądanych, przy czym oprogramowanie zabezpieczające może być zainstalowane na szkolnych urządzeniach sieciowych,
- router;
- laptop dla nauczyciela lub inne mobilne urządzenie mające funkcje komputera wraz z:
- w zależności od liczby tablic interaktywnych lub interaktywnych monitorów dotykowych wnioskowanych do zakupu, posiadają co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną do potrzeb funkcjonowania odpowiednio tablicy interaktywnej lub interaktywnego monitora dotykowego, przypadającą na jedną wnioskowaną tablicę lub jeden wnioskowany monitor;
- w zależności od liczby pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii wnioskowanych do zakupu, posiadają co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną odpowiednio do potrzeb funkcjonowania tych pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii;
- posiadają co najmniej jeden punkt dostępowy, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu do Internetu w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | szkoły podstawowe, dla uczniów niewidomych | specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (SOSW) dla uczniów niewidomych lub słabowidzących |
- w zależności od liczby pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii wnioskowanych do zakupu,
posiadają co najmniej jedną salę lekcyjną z dostępem do Internetu, dostosowaną odpowiednio
do potrzeb funkcjonowania tych pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii; - posiadają co najmniej jeden punkt dostępowy, w którym uczniowie mają możliwość korzystania z dostępu
do Internetu w ramach zajęć pozalekcyjnych oraz w dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Jaki jest harmonogram realizacji programu w 2024 r.?
• Złożenie wniosków przez dyrektorów szkół do organów prowadzących do 15 maja
• Złożenie wniosków przez organy prowadzące do wojewodów do 30 maja
• Kwalifikacja wniosków do 30 czerwca
• Przekazanie organom prowadzącym środków finansowych do 31 sierpnia
UWAGA: Wnioski mogą być kwalifikowane według dat ich złożenia
Jaki jest wkład własny organu prowadzącego?
W przypadku szkół i SOSW dla których organem prowadzącym NIE jest minister:
Maksymalna kwota wsparcia | Wkład własny organu prowadzącego |
14 000 zł | co najmniej 3500 zł |
35 000 zł | co najmniej 8750 zł |
100 000 zł | co najmniej 25 000 zł |
W przypadku wnioskowania o wsparcie niższe niż „maksymalna kwota wsparcia”, wkład własny wynosi co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania.
Jakiego rodzaju wkładu własnego może udzielić organ prowadzący? (nie dotyczy szkół i SOSW dla których organem prowadzącym jest ministerstwo)
- wkład finansowy na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii, wykorzystujących TIK,
- wkład rzeczowy: sprzęt komputerowy i inne urządzenia TIK wykorzystywane jako inne pomoce dydaktyczne, zakupione w roku złożenia wniosku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w programie.
UWAGA: dopuszcza się połączenie wkładu finansowego i rzeczowego!
Jakie warunki musi spełniać sprzęt, pomoce dydaktyczne i narzędzia do terapii:
- posiadają deklarację CE
- posiadają certyfikat ISO 9001 dla producenta, z tym że, warunek ten nie dotyczy sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii stanowiących wyroby medyczne, o których mowa w pkt 3,
- zostały wytworzone zgodnie z normą medyczną PN-EN ISO 13485 – w przypadku gdy sprzęt, pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii stanowią wyroby medyczne
- są fabrycznie nowe i wolne od obciążeń prawami osób trzecich
- posiadają dołączone niezbędne instrukcje i materiały dotyczące użytkowania, sporządzone w języku polskim
- posiadają okres gwarancji udzielonej przez producenta lub dostawcę nie krótszy niż 2 lata
Jak złożyć wniosek programu Aktywna Tablica
Wniosek (zarówno dyrektora szkoły jak i organu prowadzącego) opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym, może być złożony w formie elektronicznej za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP.
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY w programie Aktywna Tablica
- szkoła może wziąć udział w programie tylko raz, czyli szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017–2019 mogą wnioskować o 14 000 zł lub 35 000 zł,
- we wnioskach na kwotę 35 000 zł należy wskazać liczbę uczniów z wyszczególnieniem liczby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- w sytuacji, gdy wniosków będzie więcej niż środków, pierwszeństwo będą miały szkoły z większą liczbą uczniów ze SPE i te biorące udział w projekcje „Wsparcie placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i wsparciem nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość” lub w projekcie „Lekcja: Enter”,
- szkoły będą musiały posiadać dostęp do Internetu o symetrycznej przepustowości co najmniej 100 Mb/s,
- sprzęt nie będzie musiał być wyprodukowany maksymalnie 9 miesięcy przed dostawą,
- szkoły, które otrzymały wsparcie finansowe w 2020 r. na zakup laptopów z zestawami wideokonferencyjnymi do zdalnej nauki, nie mogą wystąpić o udzielenie wsparcia finansowego w latach 2021–2024.
Masz pytania dotyczące programu Aktywna Tablica?
Skontaktuj się z nami: +48 795 55 99 33
Polecane produkty
Monitory interaktywne
Monitor interaktywny to doskonałe rozwiązanie w edukacji, które wspiera proces nowoczesnego kształcenia. Monitor Avtek TouchScreen to produkt rozwijany od lat, wyznaczający najwyższy standard niezawodności i intuicyjnej obsługi. Jest to obecnie najczęściej wybierane rozwiązanie interaktywne w Polsce (wg danych FutureSource). Avtek TouchScreen to również pakiet oprogramowania dla edukacji, w którego skład wchodzą aplikacje ułatwiające prowadzenie zajęć, nagrywanie prezentacji, a nawet zarządzanie monitorami w szkole!
Tablice interaktywne
Tablica interaktywna to najbardziej optymalny sposób na duży, interaktywny obraz. Przekątna 80 lub 90 cali zapewnia świetną widoczność z odległego miejsca w klasie.
Projektory
Projektory sprawdzą się zarówno jako urządzenia przenośne, jak i w stałej instalacji.
Wysoka jasność wybranych modeli pozwala na wyświetlenie jasnego i dobrze widocznego obrazu, co umożliwia projekcję bez dodatkowego przystosowywania sali. Bogate zestawy złączy dają możliwość podłączenia kilku urządzeń na raz i sprawnego zmieniania źródła sygnału, bez przełączania kabli w trakcie lekcji.
Głośniki
Nagłośnienie do sali lekcyjnej, przekazujące dźwięk z monitora lub tablicy interaktywnej lub NOWOŚĆ – mikrofon bezprzewodowy z głośnikami, który spełnia funkcję przenośnego zestawu nagłośnieniowego. Micker PRO wygląda jak mikrofon bezprzewodowy, ma wbudowany wzmacniacz i dwa głośniki o sumarycznej mocy 10 W.
Specjalistyczne oprogramowanie
EduBoty – aplikacja do terapii na monitory interaktywne. Aplikacja obejmuje 3 zestawy gier wspomagających terapię uczniów:
- ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki – “Wygraj z dyskalkulią”,
- ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania – “Wygraj z dysleksją”,
- z deficytami w zakresie funkcji poznawczych, w tym różnorodnymi zaburzeniami uwagi.
grupa wiekowa 10+ / 12 gier / 1050 zadań
Dostępne na: Android i Windows
Roboty VEX
Roboty VEX to nowoczesne narzędzia do nauki programowania, które wspierają nauczanie przez doświadczanie. Wykorzystanie robotów VEX na lekcjach gwarantuje rozwijanie kreatywności, samodzielności i myślenia przyczynowo-skutkowego.
Drukarki 3D
Kompaktowe urządzenie, które zmieści się w każdej klasie, a dzięki cichej pracy (<45 dB) drukarka może tworzyć wydruk nie zakłócając przebiegu lekcji. Zabudowana komora robocza urządzenia oraz podajnika filamentu, zapewnia bezpieczeństwo podczas użytkowania sprzętu. Zintegrowana kamera oraz łączność Wi-Fi pozwalają na podgląd wydruku oraz wysyłanie projektów modeli z komputera do drukarki bez konieczności wstawania od biurka.